hammerglass busskur svealandstrafiken 2800x400

"Mönstret verkar inte vara lika lockande att rispa i."

 

RÖSTER OM HAMMERGLASS:

”Ett helt väderskydd utan repor och klotter ökar trygghetskänslan”

 

Intervju med Anna Anttonen, Svealandstrafiken:

Inom kollektivtrafiken i Örebro län har man periodvis brottats med stora problem med glaskross och sönderslagna busskurer. 2020 började man testa och utvärdera nya material i befintliga, utsatta kurer. Målet: Att hitta lösningar som leder till minskad skadegörelse, lägre saneringskostnader och högre trivsel för resenärer och bussförare. Här är några av de insikter som testet ledde fram till:

Tre starka kandidater
– Vi valde ut tre plastvarianter för testet; Hammerglass med och utan mönster samt obehandlad polykarbonat. En positiv sak som vi märkte direkt var att det räckte med en person vid installation av rutorna. Jämför man med vanligt glas så behövs två personer. Hela montaget tog mellan 2 och 3 timmar vid varje kur.

Vilka faktorer har ni fokuserat på i testet?
– Vi ville utvärdera synlighet, trygghet, klottersanering och underhåll.

Hur var synligheten, någon skillnad mellan produkterna?
– När det gäller omönstrat Hammerglass så tyckte bussförarna att de såg resenärerna bra från alla håll och att synligheten är likvärdig med glas. Den kur som vi provade mönstrat Hammerglass i fick betyget ”förvånansvärt bra synlighet”, med tanke på att det trots allt var mönstrat, och vi har fått flera positiva reaktioner från förarna. Det förrepade mönstret verkar inte heller vara lika lockande att klottra på och rispa i. Den vanliga, obehandlade polykarbonaten blir efter klottersanering mjölkig på ytan. Ibland kan det då vara svårt för föraren att se om det står en resenär vid hållplatsen, särskilt om belysningen är bristfällig.

För Hammerglass är trygghet en viktig faktor och vi vill bidra till ett tryggare samhälle. Hur klarade sig våra rutor i testet?
– Ett väderskydd utan repor och klotter bedömer vi ökar trygghetskänslan. Ett väderskydd som ofta är sönderslaget och fullt med klotter har en negativ inverkan på trygghetskänslan. Därför är det ju av stor vikt att materialet går att klottersanera på ett tillfredsställande sätt och att det inte lämnas några märken kvar. Hammerglass är okrossbart och går att klottersanera utan att förstöra ytan.

Vi vet att klottersanering tar mycket tid i anspråk, men hoppas att vår glatta hårdbehandlade yta levde upp till sitt rykte?
– Hammerglass gick lätt att klottersanera. Stora tjocka spraykryss gick fint att torka bort och ytan blev inte mjölkig eller påverkad på annat sätt. Rutorna i vanlig PC blev ju det, något som hänger starkt ihop med ovanstående faktorer; synlighet och trygghetskänsla.

Underhåll av busskurer kostar stora pengar i Sverige. Vilka tankar har ni kring detta efter testet?
– Eftersom det aldrig blir glaskross av Hammerglass så behövs det aldrig sopas, vilket är en stor fördel. Och längre fram kommer vi även kunna utvärdera hur vinklarna fungerar, att de hindrar rutorna från att sparkas ut. Vi hoppas på det, så vi inte behöver rycka ut för den typen av lagning heller.

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Malin Sandahl, Svedala kommun

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Malin Sandahl, Svedala kommun

Nu står den första kompletta busskuren från Hammerglass på plats i Svedala, utanför Aggarpsskolan. Ett gediget statement mot vandaler – och för miljökampen.

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Anna Anttonen, Svealandstrafiken

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Anna Anttonen, Svealandstrafiken

Spännande utvärdering av Hammerglass kontra obehandlad polykarbonat i utsatta busskurer! "Ett väderskydd utan repor och klotter ökar trygghetskänslan."

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Möt Magnus Ahde, VD för Altum Security

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Möt Magnus Ahde, VD för Altum Security

Ett spännande samtal kring hur man säkerhetsplanerar på bästa vis i ett samhälle där hotbilden kraftigt förändrats...

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Krossat glas på marken är inte ett problem längre

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Krossat glas på marken är inte ett problem längre

Vei og Trafikk i Bærums kommun, Norge, efter ett lyckat byte av busskursrutor.

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Den låga vikten överraskade mig

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Den låga vikten överraskade mig

Ryan Coffee på Ryds Glas brukar ofta få ont i rygg och axlar efter en hel dag med glasinstallation, men inte den här gången!

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Nu slipper jag galler framför rutan

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Nu slipper jag galler framför rutan

Han vet vad som kan hända och hur man undviker olyckor och tillbud. Hur man får jobbet gjort effektivt och säkert, utan onödiga stillestånd.

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Rutorna räddade mig

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Rutorna räddade mig

Hammerglass gjorde hela skillnaden vid olycka...

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Vi är så lättade!

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Vi är så lättade!

Upprepade glaskross fick bostadsrättsföreningen att tänka nytt...

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Alain Jouan, Bergerat Monnoyeurs

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Alain Jouan, Bergerat Monnoyeurs

Vi har nyligen levererat vårt RABS-system till en ny maskin i Bergerat Monnoyeurs stall och sträcker lite extra på oss för ryktet om "den skandinaviska kvalitén".

Läs mer
RÖSTER OM HAMMERGLASS: Norska Pon Equipment

RÖSTER OM HAMMERGLASS: Norska Pon Equipment

Norska Pon Equipment jobbar aktivt med säkerhet för både människa och miljö, och söker ständigt nya - och bättre - lösningar. Vi är mycket glada över att deras val faller på oss.

Läs mer