hammerglass hjulsta bullerskarm 02 2800x400

En bullerskärm konstruerad utan stolpar, är det ens möjligt?

 

Hammerglass först med stolpfri skärm

 

En bullerskärm konstruerad utan stolpar, är det ens möjligt? Hammerglass har just bevisat att det är det och nu monteras den helt enligt Trafikverkets nytänkande i Hjulsta.

Det var nog många som hajade till lite när Trafikverket 2018 skickade ut en förfrågan om en överlappande, stolpfri bullerskyddsskärm i tre olika gröna nyanser till storprojektet Förbifart Stockholm, del Hjulsta södra och norra. Skärmen skulle dessutom ha ett screentryck som inflygningsskydd för fåglar.
– Det är en väldigt ovanlig skärm och vi hade aldrig bockat polykarbonat på det här viset tidigare, säger Ulf Bergström, affärsområdeschef Infrastruktur på Hammerglass.
– Men innovation är roligt och vi gillar utmaningar, ju mer avancerade desto bättre. Det här är ju en smäcker konstruktion som känns helt i enlighet med framtidens krav på infrastruktur och samhällsnytta.

Vilka utmaningar mötte ni?
– Bockningen är avancerad och tog tid att få till, även infästningen skiljer sig mycket från ett traditionellt bullerskydd. I en stolpfri konstruktion måste man ha perfekt koll på hur temperaturskillnader och andra rörelser påverkar rörelseenergin i materialet och att skärmen håller tätt. Det har varit mycket att ta hänsyn till.

Exempelbild

"Kul att få göra arkitekten glad"

Hammerglass konstruktör och bockningsspecialist Kenneth Sonnäng fick slita en del innan han knäckte nöten med den 90-gradiga bockningen.
– Det känns som en fjäder i hatten för Hammerglass att jag lyckades.


Bockningar i 90 graders vinkel på tre olika håll är "hemligheten" bakom den stolpfria bullerskärmens stabilitet.
– Allt rör sig med kyla och värme och vi jobbar med glidfogar överallt, men det var själva bockningen som satte oss på prov i början, att polykarbonatskivan inte skulle brytas.

 

Hur många försök gjorde du innan det lyckades?
- Det avslöjar jag helst inte! Nu flyter det på fint, vi bockar här på plats i Förslöv och det kommer handla om över tusen bockade Hammerglass-paneler som ska upp till Hjulsta.

 

Vad tycker du själv om skärmens utformning?
– Det här är ju en arkitektdröm, så det är kul att jag kunde infria den för Mats Broman, arkitekt på Trafikverket.

"Lätthet, transparens och elegans"

Arkitekten bakom den stolpfria bullerskärmen heter Mats Broman, som i nära samarbete med kollegan Richard Rotstein skapat något som ingen faktiskt sett förut.

 

Det fanns en rad önskemål på papperet under utvecklingen av skärmarna. De skulle vara:

 

  • Självbärande och identiska (monterade ortogonalt på kantbalken)
  • Estetiska och ge ett ”lätt” intryck
  • Enkla att hantera och montera
  • Innehålla ett minimum av komponenter
  • Enkla att massproducera

Bullerskärmen som helhet fick inte innehålla några skymmande eller förfulande stålkonstruktioner.

Mats Broman:
– Att vi valde att ge skärmarna en grön ton hänger ihop med att landbron som de är placerade på löper över ett grönområde. Det känns som en fin inpassning till naturen med tre olika nyanser av grönt som i sin tur skapar en livfull schattering i skärmen. En bonus blir också att det blir enklare att ersätta skärmar som skadats i framtiden, eftersom det inte är så känsligt om de får en något avvikande nyans.

 

Hur blev resultatet, tycker du?
– Jag är mycket nöjd. Den långa bron har fått en arkitektonisk bearbetning med skärmar som uttrycker lätthet, transparens och elegans, samtidigt som de är ”smarta” och ekonomiska ur ett produktions- monterings- och underhållsperspektiv.

Först ut med stolpfri bullerskärm

Först ut med stolpfri bullerskärm

En bullerskärm konstruerad utan stolpar, är det ens möjligt? Hammerglass har just bevisat att det är det och nu monteras den helt enligt Trafikverkets nytänkande i Hjulsta.

Läs mer
Hur värderar man en minut?

Hur värderar man en minut?

Studiebesök hos våra samarbetspartners Nilsson Special Vehicles i Laholm.

Läs mer
Ny säljansvarig för Automotive Skandinavien

Ny säljansvarig för Automotive Skandinavien

Mats Ljunggren Lövkrona blir ny säljansvarig för Hammerglass Automotive i Skandinavien.

Läs mer
Om det märks i plånboken?

Om det märks i plånboken?

Mikaela Lindqvist, säkerhetsansvarig på Skolfastigheter i Uppsala kommun, delar med sig av ett ”worst case scenario” som löste sig tack vare Hammerglass.

Läs mer
Italiens första RABS

Italiens första RABS

Första italienska maskinen med Hammerglass RABS – nu är hjulen igång!

Läs mer
Vart ska vi åka?

Vart ska vi åka?

Allt fler börjar få upp ögonen för vår okrossbara busskur, här bjuder vi på nyinstallationer i både Upplands Väsby och norska Baerum.

Läs mer
Röster om Hammerglass: Rutorna räddade mig

Röster om Hammerglass: Rutorna räddade mig

Hammerglass gjorde hela skillnaden vid olycka...

Läs mer
Röster om Hammerglass: Vi är så lättade!

Röster om Hammerglass: Vi är så lättade!

Upprepade glaskross fick bostadsrättsföreningen att tänka nytt...

Läs mer
Framgångssaga i coronatider

Framgångssaga i coronatider

Montaget fick instrueras digitalt vid det omfattande glasbytet på Vikhammer Stasjon i Norge.

Läs mer
Förändring är oundviklig

Förändring är oundviklig

Florian Lauterbach förklarar varför synen på PC är så negativ i branschen och varför valet av glas är värdelöst för driftsekonomin.

Läs mer
Nytt slimmat inbrottsskydd!

Nytt slimmat inbrottsskydd!

Snart kommer vårt nya system för kompletterande sekundärglasning! Vår Add-On Premium S i aluminium med en helt dold infästning är redo att beställas. Lite bättre, lite snyggare.

Läs mer
Välkommen att gå tryggt över Norvikbanan

Välkommen att gå tryggt över Norvikbanan

Hammerglass har satt sitt signum på gångbron över Norvikbanan vid Nynäshamn. Här tar man sig tryggt ut i naturen...

Läs mer
Efterlängtat tillskott på Hammerglass Infrastruktur

Efterlängtat tillskott på Hammerglass Infrastruktur

Ännu ett nytt ansikte på Hammerglass! Robin Lindahl, du blir ett efterlängtat tillskott som projektledare och säljare för infrastruktur.

Läs mer
Fick du något svar, Mr Jones?

Fick du något svar, Mr Jones?

Jag har i många år varit förundrad över varför Hallandstrafiken har busskurer av material som är mycket lätt att slå sönder för de individer som har det som nöje. Kan någon svara på varför man i... Läs mer

Röster om Hammerglass: Alain Jouan, Bergerat Monnoyeurs

Röster om Hammerglass: Alain Jouan, Bergerat Monnoyeurs

Vi har nyligen levererat vårt RABS-system till en ny maskin i Bergerat Monnoyeurs stall och sträcker lite extra på oss för ryktet om "den skandinaviska kvalitén".

Läs mer
Röster om Hammerglass: Norska Pon Equipment

Röster om Hammerglass: Norska Pon Equipment

Norska Pon Equipment jobbar aktivt med säkerhet för både människa och miljö, och söker ständigt nya - och bättre - lösningar. Vi är mycket glada över att deras val faller på oss.

Läs mer
Samhällsnytta och hållbarhet

Samhällsnytta och hållbarhet

Samhällsnytta och hållbarhet. Två nycklar till framtidens infrastruktur, enligt den senaste rapporten från amerikanska infrastrukturjätten AECOM. Vi är redan med på det tåget.

Läs mer
Okrossbar kur sparar skattemedel

Okrossbar kur sparar skattemedel

Landets kommuner lägger enorma summor på vandaliserade busskurer: Sanering av glaskross och graffiti, beställning av nytt glas och montering. Men det finns hållbara alternativ!

Läs mer
Kunder ställer skärpta miljökrav

Kunder ställer skärpta miljökrav

Intervju med Niklas Nillroth, ordförande i CECE!

Läs mer
Kravaller i Malmö

Kravaller i Malmö

En är helt krossad, en är i princip intakt. Två elektroniska tavlor för kollektivtrafiken i Rosengård fick ta emot mycket stryk under kravallerna i Malmö den 28 augusti.

Läs mer
Poliser vill ha säkrare stationer

Poliser vill ha säkrare stationer

Just nu gör Polisen en satsning för att öka sitt medarbetarskydd och där ingår säkra glas i dörrar och fönster i landets polisstationer.

Läs mer
Fint betyg till Hammerglass

Fint betyg till Hammerglass

Vi är stolta innehavare av arbetsmiljöcertifieringen ISO 45001 - en efterlängtad varumärkesboost!

 

 

Läs mer
Mot Europa!

Mot Europa!

Nu satsar vi på Italien, Portugal, Spanien och Frankrike och vår nya säljansvariga känner att han kommer med ett ess i rockärmen.

Läs mer
Slutklottrat

Slutklottrat

Malmö Stad fick nog av klottrarna. 

Nu är Nobeltunneln fredad, tack vare konstens och Hammerglass-skivans unika kraft.

Läs mer