hammerglass ref bullerskarm 4spar arlov 01 2800x600

Järnvägsbro Lommavägen, Arlöv

 

Bullerskärm i projekt "Fyra spår"

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår”, där södra stambanan mellan Malmö och Lund fördubblar sin spårkapacitet. ”Fyra spår” och tågsträckan mellan Lund och Arlöv byggs i många delar under marknivå för att minska bullerstörningar för boende längs sträckan. Men på de platser där det är oundvikligt att tågen går i marknivå behövs andra bullerdämpande åtgärder. Hammerglass kommer med sina specialanpassade produkter och sin långa erfarenhet av bullerbekämpning längs räls och väg att se till att ljudet från järnvägen hålls på öronvänliga nivåer. 

Hammerglass kommer under den kommande perioden att bygga ytterligare fyra bullerskärmar som tillsammans är runt mäter runt 200 meter. Hela byggprocessen löper över tre år där den första etappen genomfördes under hösten 2018. En komplicerande faktor vid projektet är att det inte går att använda standardlösningar på grund av förbipasserande höghastighetståg.

Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig för Infrastruktur på Hammerglass AB:
– I och med att vi måste dimensionera skärmarna utifrån att det passerar tågekipage som kör i 250 km/h kan vi inte göra en standardlösning. Konstruktionen måste anpassas för att hantera det tryck som skapas när tåget kommer i hög fart. I detta arbete underlättar det att arbeta med egna konstruktörer så att lösningen kan optimeras utifrån materialet. Det är en av våra största styrkor, att vi levererar hela projekt från idé till slutbesiktning - och därmed tar ansvar för både design och konstruktion. Trafikverket har valt oss på grund av våra goda referenser tillsammans med produkten som med sin hållbarhet ger en lång livslängd.

Bullerskärmarna som fästs in i Hammerglass egna stolpsystem kommer att vara upp till drygt fyra meter höga och förses med ett motivtryck som både minskar risken för inflygande fågel och som fungerar rent dekorativt.


Installation
2018

System
Bullerskydd System Mark-2 på mur
Hammerglass Clear 15 mm
HammerART screentryck PRICKAR

Beställare/Byggherre
Trafikverket

Entreprenad
NCC/OHL

Förbifart Stockholm: Bullerskärm utan stolpar

Förbifart Stockholm: Bullerskärm utan stolpar

3 km bullerskärm utan stolpar, är det ens möjligt? 2018 skickade Trafikverket ut en förfrågan om en överlappande,
stolpfri bullerskärm i gröna nyanser till projektet Förbifart Stockholm.

Läs mer
Hammerglass möjliggör omöjligt lyft

Hammerglass möjliggör omöjligt lyft

Samtliga rutor monteras medan stålskelettet ligger på marken, varefter de 41 meter långa vänthallarna lyfts på plats.

Läs mer
750 meter lång skärm i Kalmar

750 meter lång skärm i Kalmar

För att kunna utnyttja markområdet Djurängen för bebyggelse av över hundra en- och flerfamiljsbostäder krävdes en 750 meter lång och dryga 5 meter hög bullerskärm längs motorvägen.

Läs mer
Vandalskydd i Liverpool

Vandalskydd i Liverpool

Liverpools lokaltrafik valde Hammerglass!

Läs mer
Resecentrum Älmhult

Resecentrum Älmhult

Gångbro, tak, hiss-schakt och rulltrappor på Älmhults resecentrum.

Läs mer
"Zlatan-tunneln" säkrad för framtiden

"Zlatan-tunneln" säkrad för framtiden

Efter återkommande grov vandalisering ledsnade Malmö stad på kostnaderna och satte Zlatans leende bakom okrossbart Hammerglass.

Läs mer
Gångbro på hög höjd

Gångbro på hög höjd

Gångbro på hög höjd över järnvägsspåren i Olskroken.

Läs mer
Tyst från tåg i Rosengård

Tyst från tåg i Rosengård

Traditionella skärmar i Hammerglass med högabsorberande akustikplattor i Hammerfoam - Ett säkert recept på minskat buller.

Läs mer
Nobeltunneln badar i ljus

Nobeltunneln badar i ljus

Säkrare för fotgängare och cyklister - Nobeltunneln i Malmö är numera upplyst och färgglad.

Läs mer
Hammerglass levererar  i projekt "Fyra Spår"

Hammerglass levererar i projekt "Fyra Spår"

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår”, där södra stambanan mellan Malmö och Lund fördubblar sin spårkapacitet.

Läs mer
GC-bro lyfts på plats

GC-bro lyfts på plats

Hammerglass-skivorna monteras redan i svetshallen, varefter hela konstruktionen transporteras till Södertälje och lyfts på plats.

Läs mer
Stänkskydd längs hela Hägerstens-viadukten

Stänkskydd längs hela Hägerstens-viadukten

Det 800 meter långa stänkskyddet längs Hägerstens-viadukten fungerar även som bullerskärm.

Läs mer
Räcke utan ståndare

Räcke utan ståndare

Den specialdesignade infästningslösningen till räcket på Griniveis-bron togs fram av Hammerglass konstruktörer.

Läs mer
100 m långt busstak i Täby Centrum

100 m långt busstak i Täby Centrum

Under Landskapslagets ledning fick Hammerglass AB påverka utformning och teknisk lösning för den nya bussterminalen i Täby Centrum.

Läs mer
Upplyst gångtunnel i Lomma

Upplyst gångtunnel i Lomma

Den 15 meter långa tunneln är försedd med stora bakgrundsbelysta
bildmontage på båda sidor.

Läs mer
EL-skyddstak vid järnvägsviadukt

EL-skyddstak vid järnvägsviadukt

Hammerglass moderna EL-skyddstak ersätter den äldre modellen av takskydd i plåt. Hållfasthetsberäknat utifrån snö-, vind- och tåglast.

Läs mer
Bullerskärm Roslagsbanan Stocksundstorp

Bullerskärm Roslagsbanan Stocksundstorp

Bullerskärm med vinklad topp, monterad i VKR-stolpar. Samtliga skärmar har försetts med horisontella jordningsskenor och varje etapp har jordats separat.

Läs mer
Bullerskärm Roslagsbanan Stocksund - Djursholm Ösby

Bullerskärm Roslagsbanan Stocksund - Djursholm Ösby

Samtliga skivor med en 45-gradig knäck i toppen för att styva upp konstruktionen. Den inåtvändande knäcken i skärmen bidrar till effektiv reduktion av det lågfrekventa bullret från tåg.

Läs mer
Färg och variabel LED-belysning

Färg och variabel LED-belysning

LED-belysta Hammerglass-skivor i tidigare mörk och otrygg gångtunnel från Täby Centrum till buss- och järnvägsstation.

Läs mer
Blåskimrande gång- och cykelbro

Blåskimrande gång- och cykelbro

Beställarens önskemål om ljuseffekter: ”Bron ska vara transparent och på kvällen ska skivorna lysa blått”

Läs mer