Publicerad 2022-11-11

 

Förarsäkerhet borde vara lika viktigt som elektrifiering och miljövänlighet!

Vi ställde ut på Bauma i München med ett kristallklart budskap om förarsäkerhet och tog ett viktigt kliv framåt i resan mot förändring. Säkra hyttmiljöer måste ingå i diskussionerna om hur branschen ska möta framtiden.

Vi hade förmånen att ställa ut tillsammans med schweiziska Menzi Muck, vars show inte liknade något annat på mässområdet och där vår RABS-lösning fick avsluta med att stå emot ett kraftigt hammarslag. Se uppvisningen nedan!

Dessutom hade vi förmodligen en av mässans mest omtalade och annorlunda ”centerpiece” – en hytt med intryckt Hammerglass-ruta och en gigantisk specialtillverkad fusksten. Fuskstenen fick agera stand-in för den verkliga stenen på 10 ton, som tidigare i år orsakade skadan på hytten.

Att se en hytt som varit med i en verklig olycka blev en ögonöppnare för många besökare, där vikten av att välja rätt säkerhetsruta framstod ovanligt tydligt: en svagare ruta än Hammerglass skulle i det här fallet ha gett vika och maskinföraren skulle ha skadats svårt eller i värsta fall inte överlevt.

Ser man det från vårt håll så visar det sig att den ruta som vid ett första ögonkast framstod som svag faktiskt var starkast på hela mässan.

Hur var intresset för förarsäkerhet?

– Vi träffade människor från alla områden – från chaufförer till byggföretagsägare till designchefer för stora OEM-företag – och när de väl förstod vårt skyddskoncept var de väldigt intresserade av att lära sig mer kring förarsäkerhet. Medvetenheten kring våra lösningar var ganska låg men så snart vi började prata om alla dess fördelar jämfört med glas så väcktes intresset direkt. Jag tror att bristen på kunskap delvis beror på att branschen i sig fortfarande inte pratar så mycket om förarsäkerhet som den faktiskt tror att den gör. Vi vet att särskilt de stora organisationerna som sysslar med säkerhet på arbetsplatsen behöver vara mer aktiva för att driva frågan.

– I dag pratar alla om elektrifiering och miljövänlighet, vilket är oerhört viktiga framtidsfrågor, men säkerhet och trygghet får inte glömmas bort. Dessa frågor borde ha en lika självklar plats, säger Florian Lauterbach, affärsområdeschef för Hammerglass Automotive.

Vad tror du att vi gjorde för intryck?

– Jag tror att Bauma var nästa steg för att sätta Hammerglass på den internationella kartan. I Skandinavien är vi redan ett etablerat varumärke och en standard. Jag kan inte minnas en enda besökare i vår monter som inte fick någon slags "OK!" effekt. Sammantaget gjorde vi ett bra och förhoppningsvis bestående intryck, men det är lite oroande att på en mässa med över 3 500 utställare så var vi den enda som lyfte fram vikten av förarsäkra lösningar för entreprenadmaskinshytter.

hammerglass bauma video
hammerglass bauma team

Fler nyheter