Att minska dyra ställtider är prio i branschen

Publicerad 2021-01-19

"Rutorna kan sällan bytas på plats, maskinen måste till verkstad"

När olyckan är framme spelar det ingen roll var man är. Ett stenbrott, en gruva, en skog, en byggarbetsplats… var det än är så är resultatet detsamma. Föraren har utsatts för risk och maskinen blir stillastående i väntan på lagning. Hammerglass är skapat för många arbetsmiljöer och här finns, förutom en högre förarsäkerhet, pengar att spara.

–  Är det något som är akut i branschen just nu så är det ju att minska onödiga och dyra ställtider och att maskinen ska köras till verkstaden för byte av ruta, det handlar om vansinniga summor, konstaterar Patric Carlsson, säljansvarig för Hammerglass Skandinavien.

Varför ska man välja Hammerglass, då? På vilket sätt minskar det ställtiderna?
– Vi har säkerhetslösningar som inte splittras, som är extremt slagtåliga och som i sina olika säkerhetsklasser tål alltifrån exploderande dolor, till vassa grenar och stenskott. Givetvis kan våra rutor få en repa efterhand, det kan alla ytor, men med Hammerglass väljer du själv när du har möjlighet att ta maskinen på lagning. I skogsindustrin händer olyckor med trasiga rutor varenda vecka och lagningar sker oftast inte på plats. Det blir enormt dyrt. Med en repa i en Hammerglass-ruta kan du jobba vidare och lagningen blir på dina egna premisser. Det gör stor skillnad i dagens läge där vi ju har historiskt höga dieselpriser. Alla företag i branschen fokuserar just nu på att kapa onödiga kostnader och här vet jag att vi kan bidra.

Vad säger du till dom som anser att Hammerglass är för dyrt, jämfört med vanliga laminerade säkerhetsglas?
– Jag säger att det är en missuppfattning. Hammerglass är lite dyrare i inköp, men det tjänar man in, eftersom den totala underhållskostnaden minskar.

"Galler är inte ett tillräckligt skydd för föraren"


– Jag var nyligen hos en kund där man tar hand om metallskrot. De upplevde nästan dagliga småprojektiler mot framrutan och maskinen var utrustad med ett laminerat säkerhetsglas och dessutom hade arbetsgivaren ”säkrat upp” föraren ytterligare bakom ett säkerhetsgaller. Titta på bilden nedan, den visar ju tydligt att nästa skott från skrotet kommer gå rakt genom rutan och träffa föraren. Det laminerade glaset är helt förstört, galler är inte ett tillräckligt skydd i miljöer där man riskerar projektiler. Däremot är det ju jättebra på att skymma sikten för föraren!

 

Med Hammerglass RABS-klassade ram kan man ersätta galler. Hur är det möjligt, egentligen?
– RABS-ramen är tredjepartstestad hos bland annat RISE och uppfyller alla krav som identifierats kring explosion, stenprojektiler, skarpa föremål och repor. Vi testar den utifrån Arbetsmiljöverkets krav på tak, eftersom de inte hänvisar till någon standard för framrutor. Som vi ser det så kan ju en framruta drabbas av samma påfrestning som ett tak och då måste föraren vara säker. I en miljö där det föreligger risk för mycket stora ras har en del av våra RABS-kunder valt att komplettera med säkerhetsgaller.

metallskrot säkerhetsgaller

Hur säkerhetsmedvetna är företagen, tycker du?
– Jag tycker det är väldigt tydligt att säkerhet är det viktigaste för de flesta, men det är inte alltid man har koll på vad den säkerhetslösning man satsar på faktiskt har för egenskaper eller brister. Så var det med metallskrotsföretaget, när de hörde talas om Hammerglass så ringde dom mig. De hade tröttnat på att se föraren riskera sin hälsa på det sätt som bilden visar, de ville säkerställa att han kom säkert hem efter varje arbetspass. Det ska jag hjälpa dom med.

Läs om vår RABS-lösning

Fler nyheter