Hammerglass 0000-00-00

Konstruktör till Hammerglass Automotive

Hammerglass AB i Förslöv erbjuder trygghet och säkerhet genom att tillverka och leverera kundspecifika okrossbara glaslösningar för alla miljöer med behov av ett skydd mot glaskross eller inbrott. Våra lösningar lämpar sig väl för fastigheter, entreprenadmaskiner, bullerskydd, väderskydd, arenor etc. Bland målgrupperna finns kommuner, skolor, butiker, köpcentra, företag och offentliga organisationer samt privatpersoner. Vårt mål är att bli den ledande tillverkaren och den naturliga leverantören av okrossbara glaslösningar på den globala marknaden. Idag omsätter vi runt 75 miljoner kronor och har 31 anställda. För att stärka vår organisation söker vi nu efter en konstruktör till vår konstruktionsavdelning Automotive. Låter det spännande? Läs mer om oss och våra produkter på www.hammerglass.se.

Dina arbetsuppgifter
Entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, traktorer, truckar och kranar används ofta i tuffa miljöer där risk finns att glasen i hytterna splittras. Om rutan krossas under arbetets gång kan det vara risk att föraren skadas allvarligt av glas eller inflygande föremål.  Vill du göra skillnaden och bidra med ökad säkerhet för yrkes- och privatförare med Hammerglass lösningar? Då är du den vi söker efter!

I rollen som Konstruktör ska du utföra konstruktionsarbete i CAD av i huvudsak rutor och konstruktionslösningar till fordon. Rollen ställer krav på att du kan arbeta självständigt och samtidigt driva projekt tillsammans med övriga avdelningar. Du ska vara med i utvecklingsprojekt och i utvecklingen av konstruktionsavdelningens processer. Du ska vara en viktig resurs för säljavdelningen i tekniska frågor. Du kommer att arbeta tillsammans med ett bra gäng och det är därför viktigt att du kan arbeta självständigt och i grupp. Konstruktionsavdelningen består i dag av 6 personer. Vi erbjuder ett spännande och omväxlande arbete som för rätt person kan ge stora utvecklingsmöjligheter.

Din profil
Du bör ha en relevant akademisk utbildning inom teknisk konstruktion och dokumenterad erfarenhet från projektledning. Det är meriterande om du har erfarenhet inom produktutveckling av fordonsrelaterade produkter. Du bör ha goda färdigheter i hantering och samordning av information i samtliga faser av design-, konstruktions- och dokumentationsarbetet så som t ex monteringsanvisning och relationshandlingar. Du ska ha CAD kunskaper, gärna i Solid Works, då vi endast arbetar i 3D. Du bör trivas med att ha många bollar i luften och för att lyckas behöver du vara en strukturerad person. Personliga egenskaper som värdesätts högt är att du är prestigelös, ansvarsfull, beslutsam, initiativrik, handlingskraftig, lyhörd, lösningsfokuserad, samarbetsvillig, trovärdig, flexibel, utåtriktad och ödmjuk. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska språket både i tal och i skrift. Det är meriterande om du har goda språkkunskaper i tyska språket. Du bör ha ett B- körkort.

Anställningsform
Tillsvidareanställning och heltid. Vi tillämpar marknadsmässiga anställningsvillkor och individuell lönesättning. Tid för tillträde är snarast möjligt.

Ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsulten Sinisa Bozic, 0708-26 06 23 eller på sinisa@humannetwork.se. Ansök via www.humannetwork.se och välj rätt tjänst. Urvalet sker löpande och annonsen kan därför stängas innan sista ansökningsdag, 12 februari. Alla erbjudanden om annonseringshjälp undanbedes.

Välkommen med din ansökan!


"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
Infrastruktur 2018-01-18

Ännu en Malmötunnel har smyckats för säkerhetens skull

Nobeltunneln badar i ljus numera, den är dessutom smyckad med konst av elever och lokala konstnärer. Allt för att cyklister och fotgängare ska känna sig säkrare.

På torsdagen invigdes den tidigare så dystra tunneln gemensamt av eleverna på Kastanjeskolan och Sofielundsskolan, politiker, tjänstemän och konstnärerna. Förra året utsågs Malmö till världens femte bästa cykelstad. För att man som cyklist lätt ska kunna ta sig runt i staden krävs gång- cykeltunnlar. I Malmö finns ett åttiotal. Dessa tunnlar är i varierat skick och för ungefär femton år sedan började gatukontoret titta på hur man kan göra tunnlarna säkrare och tryggare. Först och främst har det handlat om att klippa ner buskar och träd som skymmer sikt i anslutning till tunnlarna, att måla tak och väggar samt att ha belysning dygnet runt.

Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln
Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln

– Det här är första gången vi använder Hammerglass som både är okrossbart och kan tvättas av med vatten om någon klottrar, sa Hjalmar Falck, utvecklingssamordnare på gatukontoret innan han lämnade över invigningstalet till Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden.

Nämnden har satsat fyra miljoner kronor på att förvandla Nobeltunneln vid Södervärn från ett ställe man undvek till att kanske bli en mötesplats.
– Ni ska känna er stolta och skryt gärna med vad ni har gjort, sa Andreas Schönström till de unga konstnärerna.

Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan
Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan

Trettonåriga Vivianne Ye från Sofielundsskolan är en av eleverna som illustrerat tunneln. Hon blev förvånad över att hennes verk blev så stort i tunneln.
– Vi jobbade med A4-papper, säger hon.

Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln

Eleverna fick arbeta på temat rörelse. Ett tema som konstnären Mårten Grön bestämt.
Hans verk "Att färdas" pryder den ena väggen, elevernas den andra.
– Kloten representerar både kaos och dem som färdas i tunneln, säger Mårten Grön.

De runda målningarna på den gröna vägen har olika uttryck – från ljust, glatt till mörkt och intensivt.
– I dag är jag definitivt den, säger han och pekar på det största och gladaste klotet på väggen. Men en annan dag känner jag mig som någon annan.

Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson
Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson

Drygt trettio tunnlar i Malmö har likt Nobeltunneln fått extra utsmyckningar. De flesta med olika typer av konstverk som målningar och några tunnlar har klätts med mosaik. Just mosaik finns i gångtunneln under Dalaplan. Tunneln utsågs 2012 – av Belysningsbranschen – till värst i Sverige med motiveringen: "En fruktansvärd tunnel, som en mardröm som aldrig tar slut. Den kan sätta skräck i den modigaste människan."
– Belysningen var jätteviktig där, säger Torbjörn Anderson, projektledare på gatukontoret.

Enligt Torbjörn Anderson jobbar gatukontoret även med att förbättra tryggheten i de gång- och cykeltunnlar som går under Munkhättegatan.
– Det är ingen som vill gå där kvällstid, säger han.

Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård
Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård

Malmös kanske mest kända leende hittar man i en gång- och cykeltunnel under järnvägen vid Rosengård. Här finns Zlatans mun i kakel på ena väggen. På andra sidan har elever gjort handavtryck och det finns symboler för vind, sol, luft och vatten. Konstverken invigdes i maj 2006.

Text: Maria LovénLotta SatzPeter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>


Infrastruktur 2017-11-01

Bullerskärm med lövmönster är på plats!

Under sommaren har det arbetats flitigt med montaget av den 750 m långa skärmen vid E-22 i Kalmar. Då fåglarna flyger tätt i Kalmar-regionen har hela skärmen screentryckts med Hammerglass stiliserade LÖV-mönster som inflygningsskydd. Dessutom är 12 av de knappt 400 Hammerglass-skivorna i skärmen försedda med ett specialframtaget motivtryck för Kalmar-stad.

  • Transparent/genomskinlig okrossbar skärm
  • Naturnära mönster av stiliserade löv som inflygningsskydd för fåglar, samt specialframtaget motivtryck för Kalmar stad
  • Individuellt uppmätta parallelltrapets-skurna skivor följer terrängen istället för att skärmen trappas där marken lutar
  • Lätt att sanering av graffiti och smuts från vägen

Alla fönster mot loftgångar och samtliga rutor på nedre botten är i tillverkade i okrossbara Hammerglass
Alla fönster mot loftgångar och samtliga rutor på nedre botten är i tillverkade i okrossbara Hammerglass
Fastighet 2017-04-01

Hammerglass i miljonprogrammets bostäder

Efter hand som bostäder i miljonprogrammet renoveras för miljarder, passar flera fastighetsägare på att säkra upp lägenheterna. Det installeras kraftigare dörrar och det används okrossbara isolerglas i fönsterrutorna. Svenska Bostäder är bland dem som satsar mest på att ge sina hyresgäster en trygg vardag.
– Projekten har till stor grad präglats av intryck vi fått från våra hyresgäster, säger Mattias Karlsson, projektledare samt beställarens representant vid Svenska Bostäder. Ett återkommande önskemål inför renoveringen var att bygga in solida, trygga lösningar. Det blir särskilt tydligt bland boende på bottenvåningen. Vi har därför valt att sätta Hammerglass i samtliga rutor i lägenheterna på nedre botten. Det är oerhört viktigt för oss att alla hyresgäster ska kunna känna sig säkra i sitt eget hem.

Annelie Nordgren vid Byggfab AB har varit projekteringsansvarig/byggledare vid renoveringen av Svenska Bostäders närmare 800 lägenheter i Husby och Tensta.
– Vi har valt att använda Hammerglass isolerrutor i samtliga lägenheter i bl a Kvarteret Molde i Husby samt Kvarteret Skänninge i Tensta. Redan vid projektstart var vi mycket angelägna om att de boende skulle uppleva större trygghet i sin vardag. Den tanken har präglat allt från färgsättning till materialval. Utanför alla dessa lägenheter går en loftgång, och det är allt för lätt att slå sönder köksfönstret och hoppa in i bostaden.

För att de boende inte skall märka någon skillnad mot vanligt glas har arkitekten valt att lägga Hammerglass som mitten-glas i 3-glas-kassetterna. De flesta fönstertillverkare har denna typ av fönsterlösningar, även om det i huvudsak varit SSC och Leiab som levererat till Svenska Bostäders renoveringar.
– Till en början var entreprenörerna som fick kontrakten skeptiska till den något dyrare lösningen med Hammerglass, men vi stod på oss och så här i efterhand har det gått väldigt bra och alla är nöjda. Det har till och med varit ett inbrottsförsök där tjuven misslyckades med att ta sig in genom rutan, så det fungerar bevisligen, avslutar Annelie.

Ökande försäljning till flerfamiljshus
Torbjörn Timmermans, Affärsområdesansvarig för Hammerglass Fastighet, har under de senaste par åren sett en tydlig och konstant ökning i försäljning av skyddsrutor till både flerfamiljsbostäder och vanliga villor.
– Sannolikt är det en kombination av att vi har lyckats nå ut med informationen om våra produkter - så vitt vi vet är vi är enda företaget i världen som levererar okrossbara isolerglas med full isolerglasgaranti - och att det faktiskt finns ett ökat behov av skydd mot inbrott och vandalism. Tydligast ser vi trenden i Stockholm, Göteborg och Malmö, men även på små orter med återkommande incidenter väljer man nu att bygga bort säkerhetsproblemen. Rutorna är certifierade i klassen EN 356 P8B och väger ca 14 kg per kvm i 3-glasutförande. Motsvarande skydd med vanligt glas skulle väga ca 90 kg. Extrakostnaden för ett komplett projektfönster med Hammerglass är inte mer än ca 30%, så skall man ändå renovera så är inte valet så svårt, menar Torbjörn Timmermans.