Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats (för att anpassa innehåll, analysera webbtrafik samt tillhandahålla funktioner för sociala medier och annonser). Du godkänner användningen av cookies genom att surfa vidare på webbplatsen. Mer information om vår integritetspolicy hittar du här>>
En vanlig syn eller ett minne blott? Skillnaden är stor mellan trafikoperatörerna när det gäller att förebygga vandalism.
En vanlig syn eller ett minne blott? Skillnaden är stor mellan trafikoperatörerna när det gäller att förebygga vandalism.
Infrastruktur 2017-05-03

Okrossbart glas i busskurar sparar 100.000 kr i månaden

För Andreas Mehlqvist är krossat glas vardagsmat. Han är hållplatschef för SL:s bussoperatör Nobina i Stockholm, och är ansvarig för över 4000 hållplatser. Han har även varit projektledare för ett pilotprojekt som innefattar byte till okrossbara Hammerglass i ett 20-tal busskurar inom Nobinas Södertörn-område.
– Vi valde de kurar som var mest utsatta och som vi bytte glas i var och varannan vecka. Sedan installationen i september har vi inte behövt byta ett enda glas! Vi räknar med att ha sparat över 100 000 kr i månaden enbart på dessa 20 kurar – ofattbara siffror egentligen.

Hammerglass är en specialbelagd polykarbonat – 300 gånger starkare än glas. Trots att bolaget bakom produkten, Hammerglass AB, har tagit fram specialinfästningar för busskurar så har man haft problem med att få ut produkten på marknaden.
– När stora företag köper in härdade glasrutor till busskurar är priset oerhört lågt. Inköparna lyder under LOU och har i uppdrag att köpa till lägsta möjliga pris – det är så de håller sin budget. Att rutorna sedan går sönder och måste bytas, hör till driftsbudgeten och det är ju en helt annan avdelning, säger Ulf Bergström, ansvarig för affärsområde Hammerglass Infrastruktur.

– Våra rutor är nästan dubbelt så dyra som härdat glas, så vi kommer inte långt i en upphandling. Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll. Vi har försökt med de flesta stora länstrafikbolag, men svaret är det samma, vi är för dyra, menar han vidare. Som skattebetalare blir man ju trött när de inte lyckas tänka utanför boxen. Det finns ingen koordinering mellan inköp och drift, annars hade det suttit okrossbara glas i alla utsatta kurar. Efter att SL godkände oss som alternativ leverantör är vi nu oerhört glada över det initiativ som Nobina tagit, och hoppas att flera operatörer följer efter.

Andreas Mehlqvist på Nobina var också skeptisk till en början.
–  Vi var rädda för att rutorna skulle bli nedklottrade eller sparkas ut, men med solida infästningar från Hammerglass sitter rutorna kvar och även om det skulle klottras så är det lätt att torka bort på den blanka ytan, säger han. Vi hade också för oss att Hammerglass kunde brinna, men så är tydligen inte fallet. Det är akrylplast som brinner, Hammerglass brinner inte.

Andreas Mehlqvist berättar vidare att Nobina kommer se till att fler busskurar utrustas med Hammerglass.
– Det är betydligt trevligare för personalen att torka bort graffiti än att trampa runt i krossat glas med tunga rutor. Förutom arbetsmiljö och ekonomi så är det ju en tredje viktig faktor som är minst lika viktig, nämligen att våra kunder kan vänta på bussen i hela och rena väderskydd, säger Andreas Mehlqvist som tror fler aktörer kommer följa efter Nobinas initiativ att skydd busskurarna.
–  Så vi är mycket nöjda och bjuder gärna in andra operatörer på studiebesök, kommenterar han avslutningsvis.


Hammerglass 2020-07-01

Semesterstängt

Produktionen håller stängt för semester vecka 29-31 (13:e juli - 2:a augusti). Eventuella utleveranser av lagervaror sker under vecka 31.
Orderavdelningen är stängd vecka 31 (27:e juli - 2:a augusti).
Vi önskar er en härlig sommar!


2020-06-11

Slösa inte mer skattemedel på trasiga busskurer!

Landets kommuner lägger varje år enorma summor på vandaliserade busskurer. I den ekonomiska livscykeln för ett demolerat väderskydd ingår sanering av glaskross och graffiti, beställning av nytt glas och montering. En tidsödande och omständlig process som i många fall görs helt i onödan, eftersom kuren utsätts igen och igen. Det vore en sak om det inte fanns hållbara alternativ på marknaden – men det gör det!

Hammerglass är specialister på okrossbara glaslösningar och har tagit fram och testat en busskur som är den enda i sitt slag, inte bara delvis okrossbar – utan helt och hållet omöjlig att förstöra. Kuren är gjord i kraftigt varmgalvaniserat stål, till skillnad mot de flesta andra på marknaden som tillverkas i aluminiumprofiler. Den levereras med okrossbara paneler, 300 gånger starkare än glas, med ett specialdesignat infästningssystem som hindrar att panelerna sparkas ut. Skivorna brinner inte och deras nanobehandlade, glatta yta är sämsta tänkbara underlag för klotter.

Kuren börjar spara pengar så snart den kommit på plats. Pengar som kan läggas på annat.

Bakom vandaliseringen ligger ett psykosocialt problem som Hammerglass inte kan lösa, men vi kan angripa saken från andra hållet. Vi kan göra dådet verkningslöst. Alltså tråkigt. Om kuren inte går sönder så är chansen stor att försöken upphör, ingen buse riskerar att känna sig bortgjord.

I det här fallet är vi bara en upphandling ifrån att bidra till ett mer hållbart samhälle – låt oss göra det tillsammans.

URVAL VANDALISERADE BUSSKURER - FAKTA 2019

  • Göteborgs randkommuner betalade räkningar på sammanlagt 1,4 miljoner kronor.
  • Hallandstrafikens nota landade på 800 000 kr.
  • I Södertälje gick 2 miljoner kronor till spillo.
  • Skånetrafiken hamnade back med att laga sina väderskydd eftersom lagret av nya rutor tog slut.
  • I Östersunds kommun tog man beslutet att inte laga trasiga kurer alls under en period, eftersom det inte kändes lönt.
  • Det mest hårresande exemplet kommer från Sala kommun, där 21 busskurer slogs sönder under samma helg i oktober.

Kostnaden för att byta en enda krossad ruta ligger kring 1 400 kr.


2020-06-11

Personer som har högriskarbeten ska kunna känna sig trygga på jobbet

Patrik Olsson är säkerhetsexpert på fastighetssidan och har arbetat med många unika fall av olika sorters högriskbyggnader. När det gäller landets polisstationer är nu fler än 50 säkrade med Hammerglass.

– Beställningarna har förändrats mycket, framför allt när det kommer till skyddsklasserna. Där har kraven ökat, man efterfrågar en enkel lösning som kan installeras smidigt i fastigheten och som ger ett högt skydd. Hammerglass produkter uppfyller båda kategorierna och det är ett betyg som spridit sig.

Patrik Olsson säger att det blivit allt vanligare att kunden beställer beskjutningsskydd för att uppnå den högsta säkerheten på glasen, samt en komplett lösning med karm och montage.
– De scenarion man vill undgå är ju i första hand inbrott via fönster och glasdörrar och det gör man oavsett var Hammerglass-skivan monteras, på insida eller utsida. Väljer man att montera den som ytterruta så är glaskross ett minne blott, detta är den vanligaste lösningen då den stoppar vandalismen. Frågar man mig så är vandalismen ett av de riktigt stora problemen i dagens samhälle.

Att montera skyddsglasen tar inte lång tid i anspråk, handlar det om en Add-On-ruta så kan man räkna med cirka en timme – inte mycket för att öka en människas känsla av trygghet. Samma tid gäller för ett byte av en isolerglaskassett, den senare gör ingen åverkan på vare sig karm eller fasad och alla produkter smälter in i det tidigare utseendet.

Patrik Olsson bidrar gärna till kundens riskanalys innan beställning görs.
– Att tillsammans med kunden besöka deras lokaler och göra en okulärbesiktning är det viktigaste steget innan man påbörjar ett projekt, många gånger vet kunden bara att det behövs skydd, men inte i vilken omfattning. Här kommer mina många år i branschen väl till pass och jag drivs av att guida fram den bästa lösningen för kunden och lokalen.

Kostnaderna för Hammerglass isolerglas är något högre än andra skyddsglas på marknaden, men det är en investering som i slutändan blir till vinst eftersom montaget blir billigare. Den låga vikten och enkelheten i installationen sparar mycket arbetstid, och därefter tillkommer bonusen i att inte behöva betala för sanering av glaskross eller annan typ av vandalisering.

Att säkra tillvaron för de som ägnar sitt arbetsliv åt att skydda andra, hur känns det?
– Det är en av dom roligaste och mest betydelsefulla sakerna med mitt jobb, att få personer som har arbeten med hög risk att känna sig trygga när dom är på sitt kontor.

Hur ser du på framtiden för skyddsglas?
– Jag tror den är ljus och för Hammerglass del så har vi ett starkt varumärke med garantier och certifikat som ingen annan har.


2020-06-11

Hälften av alla poliser vill ha säkrare stationer

Just nu gör Polisen en satsning för att öka sitt medarbetarskydd och där ingår säkra glas i dörrar och fönster i landets polisstationer.

Gängkriminalitet, droghandel, segregation och allmänt missnöje blandat med ett samhälle där psykisk ohälsa ökar är faktorer som polisen ser och tampas med dagligen, dygnet runt. Ingen vet heller vart den nya samhällskrisen kring Covid 19-viruset ska utmynna i.

Enligt en rapport från Polismyndigheten så upplever 63 % att hot och öppet våld mot poliser ökat de senaste två åren, och att brotten ligger på en grövre nivå än tidigare. Det som i första hand kan låta som en amerikansk film är numera dokumenterad vardag:  en polisbil sprängs av en handgranat utanför ett polishus i Malmö, entrén till polishuset i Helsingborg totalförstörs i en kraftig explosion, en grupp poliser utsätts för en handgranatattack på väg ut från polishuset i Uppsala. I samband med att specialinsatser sätts in mot gängkriminalitet ökar alltid risken, en vetskap som alla som går till arbetet inom polisens fastigheter bär med sig och påverkas av.

Rikspolischef Anders Thornberg har kommenterat läget: ”Det är en mycket allvarlig utveckling att poliser upplever att de utsätts för än mer hot och våld när de gör sitt jobb. Vi möter ett allt hårdare klimat i många områden. Så blir det när vi jobbar offensivt.”

Även på fastighetssidan ser man ett förhöjt antal brott i form av vandalism och explosion och Hammerglass har hittills bidragit med okrossbara glasningslösningar till ett 50-tal stationer i landet.
– På Hammerglass ser vi en tydlig skillnad i polisens behov av skydd. När vi började för 15 år sedan var det nästan uteslutande fråga om att skydda sig med en invändigt monterad film så att inte glaskross skulle komma in i lokalen. Nu är film helt ute ur bilden och minimumkravet är Hammerglass invändigt eller utvändigt. I allt fler stationer krävs det skottsäkra glas med explosionsskydd som klarar en mindre bilbomb, säger Hammerglass VD, Bengt Nilsson.

Polismyndighetens säkerhetschef, Ari Stenman, håller med:
– Omvärldsläget gör att den rådande hotbilden bedöms ha förändrats och därför behöver säkerhetsåtgärderna anpassas efter den, konstaterar han.

Anpassningen görs i ett särskilt projekt med syfte att förbättra medarbetarskyddet, ett arbete som ska vara klart i juni 2021.
– Medarbetarskyddet är en prioriterad fråga inom polisen och vi jobbar med en mängd olika förslag: allt ifrån författningsändringar till förbättrad fysisk säkerhet och här ingår säkra fönster och glas som en konkret åtgärd bland många, fortsätter Ari Stenman.

I ett enkätsvar* kring påverkansförsök mot poliser svarade 50% av de tillfrågade poliserna att en åtgärd som skulle göra skillnad vore att ”stärka säkerheten vid polisbyggnader och personalparkeringar genom bättre fysiskt skydd”.

* 13 710 polisanställda besvarade Polismyndighetens enkät i maj till juni 2018. Svarsfrekvensen var 64 procent.