Infrastruktur 2016-09-27

Liverpools lokaltrafik valde Hammerglass

Lokaltrafiken i Liverpool drabbas ideligen av vandalism i busskurar och resecentrum. Beslut har därför tagits om att det vid om- eller nybyggnationer skall användas hållbara lösningar. När Kirkby Bus Station skulle byggas om tog arkitekterna kontakt med Hammerglass AB för att få hjälp med materialval, konstruktion och infästningslösningar.

Projektet var på över 3 miljoner kronor och Hammerglass-rutorna monterades av samarbetspartnern The Wilde Group, som har verksamhet över stora delar av England. The Wilde Group har specialiserat sig på skalskydd och arbetar till stor del inom offentlig sektor. Till projektet användes 12 mm Hammerglass-rutor. Då arkitekterna önskade glasklara kanter fick alla sidor fasas och diamantpoleras. Rutorna måttproducerades i Förslöv och skickades sedan över till Liverpool för montage.

– Från Hammerglass sida hoppas vi att detta var det första av en serie projekt i Liverpool, berättar Hammerglass AB:s Exportchef Ingrid Timmermans. Vi har gjort en del jobb i både England, Skottland och på Irland, men det är första gången vi är så pass djupt involverade redan från projektstart. Här har vi anlitats både för konstruktionslösningar, hållfasthetsberäkningar och simuleringsmodeller. Många av de tidigare leveranserna har varit okrossbara isolerglas till det engelsmännen kallar ”Social Housing” – lägenhetskomplex för samhällets mer utsatta grupper. Genom att vi innehar ”Secured By Design”-certifikat, som är brittiska poliskårens certifieringsorgan för godkända och rekommenderade säkerhetslösningar, kommer det en hel del förfrågningar från områden där våra glas och vår kompetens verkligen gör nytta, fortsätter Ingrid Timmermans.

Ulf Bergström som är affärsområdesansvarig för Hammerglass Infrastruktur har deltagit som sakkunnig i projektet och kunnat överföra erfarenheter från liknande resecentrumsprojekt i Sverige.
– Vi har kunnat ta med oss lärdomar från de installationer vi gjort i Växjö, Stockholm, Täby och nu senast Älmhult, säger Ulf Bergström. Infästningslösningarna är viktiga, det skall ju inte kunna gå att sparka ut de rutor som inte kan slås sönder. Lika viktigt är det att kunna få fram korrekta mått på snedskurna rutor och redan på förhand lista ut var vi eventuellt skulle kunna få problem med inpassning i stålkonstruktionerna. Kirkby Bus Station gick fullständigt smärtfritt och kunden verkar nöjd, så vi får se vad framtiden har att bjuda oss, avslutar Ulf Bergström.

Hammerglass är en specialbelagd polykarbonatskiva – som är 300 gånger starkare än glas och i det närmaste okrossbar. Den unika ytan är nötningstålig och förenklar graffitisanering. Tack vare nanoteknologin kan rutorna även användas som isolerglas – något som annars inte är möjligt med polykarbonat.

Publicerad www.infrasverige.se 2016-09-27


Fastighet 2018-03-24

Rekordbeställning på skottsäkra glas

Hammerglass AB har landat bolagets genom tiderna största order, genom en beställning på 18 miljoner kronor i skottsäkra och explosionssäkra fönster och dörrar. Ordern ingår i affärsområde Fastighet och befäster Hammerglass ledande marknadsposition inom skyddsglasområdet.

– Tyvärr innebär de mycket stränga sekretesskraven att vi inte får gå ut med vare sig kund eller objekt, men jag kan bekräfta att installationen kommer att utföras under Q3 och Q4 i år, och att det gäller uppgradering av en fastighet i Sverige, säger Hammerglass affärsområdeschef, Torbjörn Timmermans.

– Vi har sedan länge erbjudit beskjutningshämmande lösningar som tack vare Hammerglass egenskaper är mycket tunnare och lättare än traditionella skottsäkra rutor. I och med att vi dessutom kan tillverka skottsäkra isolerglas, blir låg vikt och tunnare glaspaket extra betydelsefullt. Förutom att leverera kompletta fönster- och dörrsystem, kan vi även ansvara för allt från infästningslösningar till nyckelfärdigt montage. I samråd med kunden fastställer vi hotbild, gör en genomgående riskbedömning av objektet (Security Assessment) och presenterar slutligen en lösning.

– Fortfarande är det många som tror att det räcker att ha en skyddsfilm på insidan av rutan för att stå emot terrorangrepp. Tyvärr visar både erfarenhet och tester att inte ens klassade filmer hjälper i särskild hög grad. I 9 fall av 10 saknas dessutom möjlighet att förankra filmen i fönsterkarmen på ett korrekt sätt, vilket innebär att hela glaspaketet åker in i rummet vid ett kraftigt angrepp. Vi lever i en värld med ständigt ökande risk för terrorangrepp och allt fler inser vikten av att ha rätt typ av skydd om något skulle hända.

Bengt Nilsson, VD för Hammerglass AB i Förslöv, ser nu att det behövs ytterligare investeringar i både produktionsutrustning och personal för att klara den ökade efterfrågan.
– Vi ökade omsättningen med 80% från 2016 till 2017 och redan vid utgången av februari i år hade vi 2018 års budget hemma, säger Bengt Nilsson. Det är självklart oerhört glädjande, men vi har också under många år lagt grunden som möjliggjort denna marknadsnärvaro och volymökning. Ungefär 40% av omsättningen går på export och även om vi ökar i Sverige så ser vi framför allt att potentialen för våra produkter i utlandet växer. Förutom affärsområde Fastighet arbetar vi även inom affärsområdena Infrastruktur och Automotive. Även dessa visar bra tillväxt vilket gör att det kommer vara aktuellt med ytterligare anställningar under året, avslutar Bengt Nilsson.


"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
Infrastruktur 2018-01-18

Ännu en Malmötunnel har smyckats för säkerhetens skull

Nobeltunneln badar i ljus numera, den är dessutom smyckad med konst av elever och lokala konstnärer. Allt för att cyklister och fotgängare ska känna sig säkrare.

På torsdagen invigdes den tidigare så dystra tunneln gemensamt av eleverna på Kastanjeskolan och Sofielundsskolan, politiker, tjänstemän och konstnärerna. Förra året utsågs Malmö till världens femte bästa cykelstad. För att man som cyklist lätt ska kunna ta sig runt i staden krävs gång- cykeltunnlar. I Malmö finns ett åttiotal. Dessa tunnlar är i varierat skick och för ungefär femton år sedan började gatukontoret titta på hur man kan göra tunnlarna säkrare och tryggare. Först och främst har det handlat om att klippa ner buskar och träd som skymmer sikt i anslutning till tunnlarna, att måla tak och väggar samt att ha belysning dygnet runt.

Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln
Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln

– Det här är första gången vi använder Hammerglass som både är okrossbart och kan tvättas av med vatten om någon klottrar, sa Hjalmar Falck, utvecklingssamordnare på gatukontoret innan han lämnade över invigningstalet till Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden.

Nämnden har satsat fyra miljoner kronor på att förvandla Nobeltunneln vid Södervärn från ett ställe man undvek till att kanske bli en mötesplats.
– Ni ska känna er stolta och skryt gärna med vad ni har gjort, sa Andreas Schönström till de unga konstnärerna.

Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan
Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan

Trettonåriga Vivianne Ye från Sofielundsskolan är en av eleverna som illustrerat tunneln. Hon blev förvånad över att hennes verk blev så stort i tunneln.
– Vi jobbade med A4-papper, säger hon.

Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln

Eleverna fick arbeta på temat rörelse. Ett tema som konstnären Mårten Grön bestämt. Hans verk "Att färdas" pryder den ena väggen, elevernas den andra.
– Kloten representerar både kaos och dem som färdas i tunneln, säger Mårten Grön.

De runda målningarna på den gröna vägen har olika uttryck – från ljust, glatt till mörkt och intensivt.
– I dag är jag definitivt den, säger han och pekar på det största och gladaste klotet på väggen. Men en annan dag känner jag mig som någon annan.

Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson
Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson

Drygt trettio tunnlar i Malmö har likt Nobeltunneln fått extra utsmyckningar. De flesta med olika typer av konstverk som målningar och några tunnlar har klätts med mosaik. Just mosaik finns i gångtunneln under Dalaplan. Tunneln utsågs 2012 – av Belysningsbranschen – till värst i Sverige med motiveringen: "En fruktansvärd tunnel, som en mardröm som aldrig tar slut. Den kan sätta skräck i den modigaste människan."
– Belysningen var jätteviktig där, säger Torbjörn Anderson, projektledare på gatukontoret.

Enligt Torbjörn Anderson jobbar gatukontoret även med att förbättra tryggheten i de gång- och cykeltunnlar som går under Munkhättegatan.
– Det är ingen som vill gå där kvällstid, säger han.

Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård
Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård

Malmös kanske mest kända leende hittar man i en gång- och cykeltunnel under järnvägen vid Rosengård. Här finns Zlatans mun i kakel på ena väggen. På andra sidan har elever gjort handavtryck och det finns symboler för vind, sol, luft och vatten. Konstverken invigdes i maj 2006.

Text: Maria Lovén, Lotta Satz, Peter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>


Infrastruktur 2017-11-01

Bullerskärm med lövmönster är på plats!

Under sommaren har det arbetats flitigt med montaget av den 750 m långa skärmen vid E-22 i Kalmar. Då fåglarna flyger tätt i Kalmar-regionen har hela skärmen screentryckts med Hammerglass stiliserade LÖV-mönster som inflygningsskydd. Dessutom är 12 av de knappt 400 Hammerglass-skivorna i skärmen försedda med ett specialframtaget motivtryck för Kalmar-stad.

  • Transparent/genomskinlig okrossbar skärm
  • Naturnära mönster av stiliserade löv som inflygningsskydd för fåglar, samt specialframtaget motivtryck för Kalmar stad
  • Individuellt uppmätta parallelltrapets-skurna skivor följer terrängen istället för att skärmen trappas där marken lutar
  • Lätt att sanering av graffiti och smuts från vägen