Christian Deiss, teknisk chef på Menzi Muck, instämmer med Roberto Agostoni:
– Våra kunder arbetar inom specialanläggning, ofta i extremt branta terränger, till exempel med borraggregat på platser där en vanlig bandgrävare aldrig skulle kunna användas. Vi har även kunder inom vattenindustrin, där våra maskiner når ner till 2,2 meters djup. Andra arbetar med underhåll och i skogsbruket – i miljöer där konventionella skogsmaskiner inte kan ta sig fram. Extrema förhållanden kräver ökad säkerhet – eller snarare ett omprövat tänkande från tillverkarnas sida. Hos Menzi Muck är säkerhetsaspekten en självklar del i varje steg av utvecklingsprocessen, vilket är anledningen till att vi har samarbetat med Hammerglass från första början för att kunna erbjuda de bästa säkerhetskomponenterna direkt från fabrik.
– Marknaden är på många sätt skeptisk till polykarbonat, säger Christian Deiss om materialvalet. Obehandlad polykarbonat har tidigare orsakat många problem, såsom repor och dålig UV-beständighet. Hammerglass har presenterat en lösning på detta genom sin kiseldioxidbaserade ytbehandling, vilket effektivt åtgärdar dessa brister. Kundernas återkoppling är genomgående positiv. Enligt vår erfarenhet är Hammerglass överlägset alla andra liknande lösningar som finns på marknaden. Det ger våra förare både långsiktig säkerhet och ökad arbetsglädje.
Roberto Agostoni vet bättre än de flesta hur bristande materialkunskap kan leda till felaktiga säkerhetsval:
– När man ser sig om efter nya säkerhetsrutor är det avgörande att ställa rätt frågor. Vilken hållbarhetsnivå krävs för att skydda föraren på ett tillfredsställande sätt? Och lika viktigt – vilken nivå krävs för att undvika dyra driftstopp på grund av sprickor eller en helt krossad ruta? säger han.
Vilka är då framtidsplanerna för Menzi Muck som företag?
Christian Deiss svarar:
– Att ytterligare stärka vår position som marknadsledare och att utveckla maskinerna så att de blir ännu kraftfullare, mer effektiva och erbjuder maximal förarsäkerhet. När det gäller teknisk innovation finns det ingen slutpunkt – vi strävar ständigt efter vidare optimering. Det ligger i företagets DNA att aldrig stå still, utan att ständigt utvecklas vidare.