hammerglass ref bullerskarm stocksund 01 2800x600

Roslagsbanan Stocksund - Djursholm Ösby

 

Bullerskärm med bockad topp längs Roslagsbanan

Samtliga skivor i 15 mm Hammerglass med 45-gradig knäck i toppen för att styva upp konstruktionen. Den inåtvändande knäcken i skärmen bidrar till effektiv reduktion av det lågfrekventa bullret från tåg. Dessutom - längs järnväg kan ej U-profil i stål användas som uppstyvande element då risk finns att hela skärmen blir strömförande vid nedfallande kontaktledning. Samtliga skärmar har försetts med horisontella jordningsskenor och varje etapp har jordats separat.

Bro över Föreningsgatan
Skärmarna bultas fast till brons kantbalk.

Bro över Invernessgatan
Skärmarna bultas fast i brons kantbalk med bultgrupper fästa med kemankare i kärnborrade hål. Skärmhöjd 2600 mm, höjd över RÖK är 2400 mm. Kring kontaktledningsstolpar fick skärmen byggas ut. Skärmen sticker 300 mm under överkant kantbalk för att hindra ljudtransmission under skärmen.

Skärm längs spår
Skärmen fästs i bultgrupper nergjutna i 3 m långa foderrör. Nederdelen av skärmen samt fotplattan täcks med 300 mm stenkross för att hindra ljudtransmission under skärmen. Skärmhöjd upp till 3550 mm.

Installation
2015

System
Bullerskydd System Mark-2
Bullerskydd System Bro-2

Bullerskydd System Bro-3
Hammerglass Clear 15 mm

Entreprenad
Signal & Banbyggarna

Förbifart Stockholm: Bullerskärm utan stolpar

Förbifart Stockholm: Bullerskärm utan stolpar

3 km bullerskärm utan stolpar, är det ens möjligt? 2018 skickade Trafikverket ut en förfrågan om en överlappande,
stolpfri bullerskärm i gröna nyanser till projektet Förbifart Stockholm.

Läs mer
Hammerglass möjliggör omöjligt lyft

Hammerglass möjliggör omöjligt lyft

Samtliga rutor monteras medan stålskelettet ligger på marken, varefter de 41 meter långa vänthallarna lyfts på plats.

Läs mer
750 meter lång skärm i Kalmar

750 meter lång skärm i Kalmar

För att kunna utnyttja markområdet Djurängen för bebyggelse av över hundra en- och flerfamiljsbostäder krävdes en 750 meter lång och dryga 5 meter hög bullerskärm längs motorvägen.

Läs mer
Vandalskydd i Liverpool

Vandalskydd i Liverpool

Liverpools lokaltrafik valde Hammerglass!

Läs mer
Resecentrum Älmhult

Resecentrum Älmhult

Gångbro, tak, hiss-schakt och rulltrappor på Älmhults resecentrum.

Läs mer
"Zlatan-tunneln" säkrad för framtiden

"Zlatan-tunneln" säkrad för framtiden

Efter återkommande grov vandalisering ledsnade Malmö stad på kostnaderna och satte Zlatans leende bakom okrossbart Hammerglass.

Läs mer
Gångbro på hög höjd

Gångbro på hög höjd

Gångbro på hög höjd över järnvägsspåren i Olskroken.

Läs mer
Tyst från tåg i Rosengård

Tyst från tåg i Rosengård

Traditionella skärmar i Hammerglass med högabsorberande akustikplattor i Hammerfoam - Ett säkert recept på minskat buller.

Läs mer
Nobeltunneln badar i ljus

Nobeltunneln badar i ljus

Säkrare för fotgängare och cyklister - Nobeltunneln i Malmö är numera upplyst och färgglad.

Läs mer
Hammerglass levererar  i projekt "Fyra Spår"

Hammerglass levererar i projekt "Fyra Spår"

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår”, där södra stambanan mellan Malmö och Lund fördubblar sin spårkapacitet.

Läs mer
GC-bro lyfts på plats

GC-bro lyfts på plats

Hammerglass-skivorna monteras redan i svetshallen, varefter hela konstruktionen transporteras till Södertälje och lyfts på plats.

Läs mer
Stänkskydd längs hela Hägerstens-viadukten

Stänkskydd längs hela Hägerstens-viadukten

Det 800 meter långa stänkskyddet längs Hägerstens-viadukten fungerar även som bullerskärm.

Läs mer
Räcke utan ståndare

Räcke utan ståndare

Den specialdesignade infästningslösningen till räcket på Griniveis-bron togs fram av Hammerglass konstruktörer.

Läs mer
100 m långt busstak i Täby Centrum

100 m långt busstak i Täby Centrum

Under Landskapslagets ledning fick Hammerglass AB påverka utformning och teknisk lösning för den nya bussterminalen i Täby Centrum.

Läs mer
Upplyst gångtunnel i Lomma

Upplyst gångtunnel i Lomma

Den 15 meter långa tunneln är försedd med stora bakgrundsbelysta
bildmontage på båda sidor.

Läs mer
EL-skyddstak vid järnvägsviadukt

EL-skyddstak vid järnvägsviadukt

Hammerglass moderna EL-skyddstak ersätter den äldre modellen av takskydd i plåt. Hållfasthetsberäknat utifrån snö-, vind- och tåglast.

Läs mer
Bullerskärm Roslagsbanan Stocksundstorp

Bullerskärm Roslagsbanan Stocksundstorp

Bullerskärm med vinklad topp, monterad i VKR-stolpar. Samtliga skärmar har försetts med horisontella jordningsskenor och varje etapp har jordats separat.

Läs mer
Bullerskärm Roslagsbanan Stocksund - Djursholm Ösby

Bullerskärm Roslagsbanan Stocksund - Djursholm Ösby

Samtliga skivor med en 45-gradig knäck i toppen för att styva upp konstruktionen. Den inåtvändande knäcken i skärmen bidrar till effektiv reduktion av det lågfrekventa bullret från tåg.

Läs mer
Färg och variabel LED-belysning

Färg och variabel LED-belysning

LED-belysta Hammerglass-skivor i tidigare mörk och otrygg gångtunnel från Täby Centrum till buss- och järnvägsstation.

Läs mer
Blåskimrande gång- och cykelbro

Blåskimrande gång- och cykelbro

Beställarens önskemål om ljuseffekter: ”Bron ska vara transparent och på kvällen ska skivorna lysa blått”

Läs mer