Hammerglass Guard på 760 meters djup

Exempelbild

Följ med oss ner i Kankbergsgruvan och titta till vårt förarskydd Hammerglass Guard – 11 000 arbetstimmar efter montering!

Arbetsledaren Filip Forsberg kör oss ner i gruvan längs slingrande upplysta grusvägar, det märks att han kan varje krök och att han förmodligen är lika van att befinna sig under markytan som ovan.

– Jag kan åka till jobbet på morgonen i fint väder och tänka att jag ska klippa gräset på kvällen, men när jag kommer upp har det varit snöstorm. Ungefär så är det att ha sitt arbetsliv i en gruva - som två skilda världar, konstaterar han. 

Vi är på besök för att inspektera de Hammerglass förarskydd som Kankberg valt till några av sina hjullastare. Ett av dem installerades 2020 på en Volvo L250H, efter att Hammerglass skannat originalrutan och ramen och därefter konstruerat en ny säkerhetslösning i form av ett komplett förarskydd. Denna OPG-testade lösning påverkar inte maskinens certifiering, men ger ett avsevärt högre skydd för operatören. 

– Den här maskinen har rullat med Hammerglass Guard i över 11 000 timmar. En frontruta som inte behövt bytas på fem år, det får man lov att kalla godkänt, säger Filip. Visst är den lite repig nu, men med tanke på arbetsmiljön här nere i gruvan så är det inte mycket att tala om.

Kankbergsgruvan, som drivs av Boliden, har gått från att vara ett dagbrott till att bli en underjordsgruva. Gruvan som den ser ut och verkar idag, återstartade 2012 och man bryter malm innehållande guld, silver och tellur.

– Vi spränger omkring tjugo salvor i veckan. Malmen som tas upp ur gruvan transporteras vidare till anrikningsverket i Boliden där mineralerna separeras från den krossade malmen. Mineralerna går vidare till smältverk för bearbetning och gråberget transporteras tillbaka ner i gruvan för återfyllning, berättar Niklas Lindström, maskinansvarig i Kankberg. 

Att säkerheten är hög märks var man än rör sig i området. Allting måste flyta på och ingen ska utsättas för någon onödig risk under arbetspasset. 

– Det finns ingen tid för driftstopp på grund av en trasig ruta. Om en maskin får ett stenskott och körförbud på grund av en spricka efter ett stenskott eller liknande, kan det ta två dagar att åtgärda. Det är inte hållbart för någon. Maskiner som kör i så kallat ”säkert berg” har vi utrustat med laminerat glas, men övriga måste ha en högre hållbarhets- och säkerhetsnivå. Då är Hammerglass ett av de bästa alternativen, konstaterar Niklas.

Läs mer om Hammerglass Guard

Fler referenser