Hammerglass 0000-00-00

PR-ansvarig till Marknadsavdelningen

Hammerglass AB i Förslöv erbjuder trygghet och säkerhet genom att tillverka och leverera kundspecifika okrossbara glaslösningar för alla miljöer med behov av ett skydd mot glaskross eller inbrott. Våra lösningar lämpar sig väl för fastigheter, entreprenadmaskiner, bullerskydd, väderskydd, arenor etc. Vårt mål är att bli den ledande tillverkaren och den naturliga leverantören av okrossbara glaslösningar på den globala marknaden. I år omsätter vi ca 80 miljoner kronor och har 36 anställda.

För att stärka vår organisation söker vi nu efter en kreativ PR-ansvarig med mycket god språkkänsla. Låter det spännande?

Dina arbetsuppgifter
Som PR-ansvarig kommer du att jobba med strategiska frågor gällande Hammerglass produkters exponering ut mot våra kunder. I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår att:

- Skriva pressmeddelanden och arbeta för att få dessa publicerade i inrikes och utrikes tidningar.
- Producera texter på svenska anpassade till olika målgrupper och ändamål för broschyrer, web, säljmaterial m fl.
- I nära dialog med chefer för våra tre affärsområden ta fram förslag, skriva och publicera nyhetsbrev, FB-inlägg och texter för övrig närvaro på sociala medier.
- Jobba tillsammans med web-ansvarig för att få rätt information publicerad på web, FB och LinkedIn.
- Samarbeta med företagets olika kompetenser i stora och små projekt.

Arbetet innefattar även resor för att göra referensbeskrivningar (fotografera/skriva) på plats i in- och utland. Utöver dessa huvudsakliga arbetsuppgifter tillkommer även andra i övrigt förekommande uppgifter på avdelningen. Vi erbjuder ett kreativt, spännande och omväxlande arbete för en driven person.

Din profil
- Du skall kunna uttrycka dig på ett intresseväckande och kärnfullt sätt i text samt förenkla komplexa fakta till lättillgängliga texter. Din inställning, talang och kärlek till det skrivna ordet är viktigast.
- Du måste dock ha visst mått av tekniskt intresse för att kunna förmedla information om komplexa produkter till rätt målgrupp på rätt sätt.
- Du ska ha en högre utbildning inom copy och det är meriterande om du har utbildning inom projektledning.
- Du ska ha några års erfarenhet inom journalistik, reklam och/eller marknadsföring, då rollen ställer krav på din förmåga att arbeta över flera områden och att hantera såväl detaljer som strategiska frågor. Det är meriterande om du har erfarenhet inom redaktion.
- Du ska ha goda datakunskaper i vanligt förekommande program som exempelvis Word. Det är meriterande men inget krav att du har vana vid InDesign och Photoshop, och även kan assistera vid produktion av tryckt media, annonser etc.
- Du skall ha B- körkort.

Det är av stor vikt för oss är att du är rätt person som motiveras av att skapa säljande budskap som genererar ökat intresse för våra produkter hos nya och befintliga kunder. Som person är du utåtriktad, lyhörd, kreativ, lösningsorienterad, kvicktänkt och en prestigelös problemlösare som ser möjligheter i det mesta.

Anställningsform
Deltid på 50-70%, som på sikt – om båda parter vill – kan utökas. Vi tillämpar marknadsmässiga anställningsvillkor och individuell lönesättning. Tid för tillträde är snarast möjligt.

Ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsulten Sinisa Bozic, 0708-26 06 23 eller på sinisa@humannetwork.se. Skicka in din ansökan med CV och portfolio via www.humannetwork.se och välj rätt tjänst. Urvalet sker löpande och annonsen kan därför stängas innan sista ansökningsdag, 19 oktober. Alla erbjudanden om annonseringshjälp undanbedes.

Välkommen med din ansökan!


Infrastruktur 2019-02-20

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår”, där södra stambanan mellan Malmö och Lund fördubblar sin spårkapacitet. Redan 2018 började Hammerglass sitt bidrag till en bättre ljudmiljö genom monteringen av en okrossbar, högpresterande bullerskärm i Arlöv, på bron över Lommavägen.

”Fyra spår” och tågsträckan mellan Lund och Arlöv byggs i många delar under marknivå för att minska bullerstörningar för boende längs sträckan. Men på de platser där det är oundvikligt att tågen går i marknivå, exempelvis vid Burlöv och samhällets nya pendlarstation, behövs andra bullerdämpande åtgärder.  Hammerglass kommer med sina specialanpassade produkter och sin långa erfarenhet av bullerbekämpning längs räls och väg att se till att ljudet från järnvägen hålls på öronvänliga nivåer. Beställare och byggherre i projektet är Trafikverket och huvudentreprenör är konsortiet NCC/ OHL.

Hammerglass kommer under den kommande perioden att bygga ytterligare fyra bullerskärmar som tillsammans är runt mäter runt 200 meter. Hela byggprocessen löper över tre år där den första etappen genomfördes under hösten 2018. En komplicerande faktor vid projektet är att det inte går att använda standardlösningar på grund av förbipasserande höghastighetståg.

Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig för Infrastruktur på Hammerglass AB kommenterar Hammerglass skräddarsydda lösning:
– I och med att vi måste dimensionera skärmarna utifrån att det passerar tågekipage som kör i 250 km/h kan vi inte göra en standardlösning. Konstruktionen måste anpassas för att hantera det tryck som skapas när tåget kommer i hög fart. I detta arbete underlättar det att arbeta med egna konstruktörer så att lösningen kan optimeras utifrån materialet. Trafikverket har valt oss på grund av våra goda referenser tillsammans med produkten som med sin hållbarhet ger en lång livslängd.
Bullerskärmarna som fästs in i Hammerglass egna stolpsystem kommer att vara upp till drygt fyra meter höga och förses med ett motivtryck som både minskar risken för inflygande fågel och som fungerar rent dekorativt.

Hela ordersumman på Hammerglass arbete i denna etapp ligger på cirka 5,2 miljoner kronor och med tanke på att ”Fyra spår” har många etapper kvar finns förhoppningen om att få leverera fler lösningar som bidrar till säkrare och lugnare närmiljöer runt järnvägen.
– Då hela ”Fyra spår” är ett jätteprojekt som beräknas vara i full drift 2024, hoppas vi att våra tjänster kommer till nytta längre fram. Det är en av våra största styrkor, att vi levererar hela projekt, från idé till slutbesiktning och därmed tar ansvar för både design och konstruktion, avslutar Ulf.

För frågor eller mer information, kontakta följande personer på Hammerglass AB:
Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig Infrastruktur: ulf.bergstrom@hammerglass.se, +46 706 90 89 50
Bengt Nilsson, VD: bengt.nilsson@Hammerglass.se, +46 733 54 00 29

OM Hammerglass AB
Företaget startades 2006 med fokus på fastighetsbranschen och är ensamma om att erbjuda okrossbara isolerglas med full isolerglasgaranti till skolor, butiker, industrier med mera. I dag har Hammerglass ytterligar två divisioner. Infrastruktur har tagit fram egna lösningar för okrossbara bullerskärmar, busskurer, järnvägsstationer, broar och tunnlar. Automotive fokuserar på entreprenadmaskiner och utryckningsfordon. Bolaget omsätter drygt 80 miljoner och har 35 anställda. Ca 30% av omsättningen går på export, där de nordiska länderna, Tyskland och USA/Kanada är störst. Bolaget ägs av VD Bengt Nilsson, LMK Industri AB och av Roy Hansson.


Fastighet 2018-03-24

Rekordbeställning på skottsäkra glas

Hammerglass AB har landat bolagets genom tiderna största order, genom en beställning på 18 miljoner kronor i skottsäkra och explosionssäkra fönster och dörrar. Ordern ingår i affärsområde Fastighet och befäster Hammerglass ledande marknadsposition inom skyddsglasområdet.

– Tyvärr innebär de mycket stränga sekretesskraven att vi inte får gå ut med vare sig kund eller objekt, men jag kan bekräfta att installationen kommer att utföras under Q3 och Q4 i år, och att det gäller uppgradering av en fastighet i Sverige, säger Hammerglass affärsområdeschef, Torbjörn Timmermans.

– Vi har sedan länge erbjudit beskjutningshämmande lösningar som tack vare Hammerglass egenskaper är mycket tunnare och lättare än traditionella skottsäkra rutor. I och med att vi dessutom kan tillverka skottsäkra isolerglas, blir låg vikt och tunnare glaspaket extra betydelsefullt. Förutom att leverera kompletta fönster- och dörrsystem, kan vi även ansvara för allt från infästningslösningar till nyckelfärdigt montage. I samråd med kunden fastställer vi hotbild, gör en genomgående riskbedömning av objektet (Security Assessment) och presenterar slutligen en lösning.

– Fortfarande är det många som tror att det räcker att ha en skyddsfilm på insidan av rutan för att stå emot terrorangrepp. Tyvärr visar både erfarenhet och tester att inte ens klassade filmer hjälper i särskild hög grad. I 9 fall av 10 saknas dessutom möjlighet att förankra filmen i fönsterkarmen på ett korrekt sätt, vilket innebär att hela glaspaketet åker in i rummet vid ett kraftigt angrepp. Vi lever i en värld med ständigt ökande risk för terrorangrepp och allt fler inser vikten av att ha rätt typ av skydd om något skulle hända.

Bengt Nilsson, VD för Hammerglass AB i Förslöv, ser nu att det behövs ytterligare investeringar i både produktionsutrustning och personal för att klara den ökade efterfrågan.
– Vi ökade omsättningen med 80% från 2016 till 2017 och redan vid utgången av februari i år hade vi 2018 års budget hemma, säger Bengt Nilsson. Det är självklart oerhört glädjande, men vi har också under många år lagt grunden som möjliggjort denna marknadsnärvaro och volymökning. Ungefär 40% av omsättningen går på export och även om vi ökar i Sverige så ser vi framför allt att potentialen för våra produkter i utlandet växer. Förutom affärsområde Fastighet arbetar vi även inom affärsområdena Infrastruktur och Automotive. Även dessa visar bra tillväxt vilket gör att det kommer vara aktuellt med ytterligare anställningar under året, avslutar Bengt Nilsson.


"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
Infrastruktur 2018-01-18

Ännu en Malmötunnel har smyckats för säkerhetens skull

Nobeltunneln badar i ljus numera, den är dessutom smyckad med konst av elever och lokala konstnärer. Allt för att cyklister och fotgängare ska känna sig säkrare.

På torsdagen invigdes den tidigare så dystra tunneln gemensamt av eleverna på Kastanjeskolan och Sofielundsskolan, politiker, tjänstemän och konstnärerna. Förra året utsågs Malmö till världens femte bästa cykelstad. För att man som cyklist lätt ska kunna ta sig runt i staden krävs gång- cykeltunnlar. I Malmö finns ett åttiotal. Dessa tunnlar är i varierat skick och för ungefär femton år sedan började gatukontoret titta på hur man kan göra tunnlarna säkrare och tryggare. Först och främst har det handlat om att klippa ner buskar och träd som skymmer sikt i anslutning till tunnlarna, att måla tak och väggar samt att ha belysning dygnet runt.

Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln
Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln

– Det här är första gången vi använder Hammerglass som både är okrossbart och kan tvättas av med vatten om någon klottrar, sa Hjalmar Falck, utvecklingssamordnare på gatukontoret innan han lämnade över invigningstalet till Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden.

Nämnden har satsat fyra miljoner kronor på att förvandla Nobeltunneln vid Södervärn från ett ställe man undvek till att kanske bli en mötesplats.
– Ni ska känna er stolta och skryt gärna med vad ni har gjort, sa Andreas Schönström till de unga konstnärerna.

Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan
Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan

Trettonåriga Vivianne Ye från Sofielundsskolan är en av eleverna som illustrerat tunneln. Hon blev förvånad över att hennes verk blev så stort i tunneln.
– Vi jobbade med A4-papper, säger hon.

Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln

Eleverna fick arbeta på temat rörelse. Ett tema som konstnären Mårten Grön bestämt. Hans verk "Att färdas" pryder den ena väggen, elevernas den andra.
– Kloten representerar både kaos och dem som färdas i tunneln, säger Mårten Grön.

De runda målningarna på den gröna vägen har olika uttryck – från ljust, glatt till mörkt och intensivt.
– I dag är jag definitivt den, säger han och pekar på det största och gladaste klotet på väggen. Men en annan dag känner jag mig som någon annan.

Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson
Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson

Drygt trettio tunnlar i Malmö har likt Nobeltunneln fått extra utsmyckningar. De flesta med olika typer av konstverk som målningar och några tunnlar har klätts med mosaik. Just mosaik finns i gångtunneln under Dalaplan. Tunneln utsågs 2012 – av Belysningsbranschen – till värst i Sverige med motiveringen: "En fruktansvärd tunnel, som en mardröm som aldrig tar slut. Den kan sätta skräck i den modigaste människan."
– Belysningen var jätteviktig där, säger Torbjörn Anderson, projektledare på gatukontoret.

Enligt Torbjörn Anderson jobbar gatukontoret även med att förbättra tryggheten i de gång- och cykeltunnlar som går under Munkhättegatan.
– Det är ingen som vill gå där kvällstid, säger han.

Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård
Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård

Malmös kanske mest kända leende hittar man i en gång- och cykeltunnel under järnvägen vid Rosengård. Här finns Zlatans mun i kakel på ena väggen. På andra sidan har elever gjort handavtryck och det finns symboler för vind, sol, luft och vatten. Konstverken invigdes i maj 2006.

Text: Maria Lovén, Lotta Satz, Peter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>