En vanlig syn eller ett minne blott? Skillnaden är stor mellan trafikoperatörerna när det gäller att förebygga vandalism.
En vanlig syn eller ett minne blott? Skillnaden är stor mellan trafikoperatörerna när det gäller att förebygga vandalism.
Infrastruktur 2017-05-03

Okrossbart glas i busskurer sparar 100.000 kronor i månaden

För Andreas Mehlqvist är krossat glas vardagsmat. Han är hållplatschef för SL:s bussoperatör Nobina i Stockholm, och är ansvarig för över 4000 hållplatser. Han har även varit projektledare för ett pilotprojekt som innefattar byte till okrossbara Hammerglass i ett 20-tal busskurer inom Nobinas Södertörn-område.
– Vi valde de kurer som var mest utsatta och som vi bytte glas i var och varannan vecka. Sedan installationen i september har vi inte behövt byta ett enda glas! Vi räknar med att ha sparat över 100 000 kr i månaden enbart på dessa 20 kurer – ofattbara siffror egentligen.

Hammerglass är en specialbelagd polykarbonat – 300 gånger starkare än glas. Trots att bolaget bakom produkten, Hammerglass AB, har tagit fram specialinfästningar för busskurer så har man haft problem med att få ut produkten på marknaden.
– När stora företag köper in härdade glasrutor till busskurer är priset oerhört lågt. Inköparna lyder under LOU och har i uppdrag att köpa till lägsta möjliga pris – det är så de håller sin budget. Att rutorna sedan går sönder och måste bytas, hör till driftsbudgeten och det är ju en helt annan avdelning, säger Ulf Bergström, ansvarig för affärsområde Hammerglass Infrastruktur.

– Våra rutor är nästan dubbelt så dyra som härdat glas, så vi kommer inte långt i en upphandling. Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll. Vi har försökt med de flesta stora länstrafikbolag, men svaret är det samma, vi är för dyra, menar han vidare. Som skattebetalare blir man ju trött när de inte lyckas tänka utanför boxen. Det finns ingen koordinering mellan inköp och drift, annars hade det suttit okrossbara glas i alla utsatta kurer. Efter att SL godkände oss som alternativ leverantör är vi nu oerhört glada över det initiativ som Nobina tagit, och hoppas att flera operatörer följer efter.

Andreas Mehlqvist på Nobina var också skeptisk till en början.
–  Vi var rädda för att rutorna skulle bli nedklottrade eller sparkas ut, men med solida infästningar från Hammerglass sitter rutorna kvar och även om det skulle klottras så är det lätt att torka bort på den blanka ytan, säger han. Vi hade också för oss att Hammerglass kunde brinna, men så är tydligen inte fallet. Det är akrylplast som brinner, Hammerglass brinner inte.

Andreas Mehlqvist berättar vidare att Nobina kommer se till att fler busskurer utrustas med Hammerglass.
– Det är betydligt trevligare för personalen att torka bort graffiti än att trampa runt i krossat glas med tunga rutor. Förutom arbetsmiljö och ekonomi så är det ju en tredje viktig faktor som är minst lika viktig, nämligen att våra kunder kan vänta på bussen i hela och rena väderskydd, säger Andreas Mehlqvist som tror fler aktörer kommer följa efter Nobinas initiativ att skydd busskurerna.
–  Så vi är mycket nöjda och bjuder gärna in andra operatörer på studiebesök, kommenterar han avslutningsvis.


Automotive 2018-01-22

Besök oss på Arctic Entrepreneur

Hammerglass Automotive på mässa:
Besök oss på Arctic Entrepreneur
Monter 116
The Cube, Clarion Hotel & Congress Oslo Airport

23-25 januari 2018


"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
Infrastruktur 2018-01-18

Ännu en Malmötunnel har smyckats för säkerhetens skull

Nobeltunneln badar i ljus numera, den är dessutom smyckad med konst av elever och lokala konstnärer. Allt för att cyklister och fotgängare ska känna sig säkrare.

På torsdagen invigdes den tidigare så dystra tunneln gemensamt av eleverna på Kastanjeskolan och Sofielundsskolan, politiker, tjänstemän och konstnärerna. Förra året utsågs Malmö till världens femte bästa cykelstad. För att man som cyklist lätt ska kunna ta sig runt i staden krävs gång- cykeltunnlar. I Malmö finns ett åttiotal. Dessa tunnlar är i varierat skick och för ungefär femton år sedan började gatukontoret titta på hur man kan göra tunnlarna säkrare och tryggare. Först och främst har det handlat om att klippa ner buskar och träd som skymmer sikt i anslutning till tunnlarna, att måla tak och väggar samt att ha belysning dygnet runt.

Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln
Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln

– Det här är första gången vi använder Hammerglass som både är okrossbart och kan tvättas av med vatten om någon klottrar, sa Hjalmar Falck, utvecklingssamordnare på gatukontoret innan han lämnade över invigningstalet till Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden.

Nämnden har satsat fyra miljoner kronor på att förvandla Nobeltunneln vid Södervärn från ett ställe man undvek till att kanske bli en mötesplats.
– Ni ska känna er stolta och skryt gärna med vad ni har gjort, sa Andreas Schönström till de unga konstnärerna.

Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan
Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan

Trettonåriga Vivianne Ye från Sofielundsskolan är en av eleverna som illustrerat tunneln. Hon blev förvånad över att hennes verk blev så stort i tunneln.
– Vi jobbade med A4-papper, säger hon.

Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln

Eleverna fick arbeta på temat rörelse. Ett tema som konstnären Mårten Grön bestämt.
Hans verk "Att färdas" pryder den ena väggen, elevernas den andra.
– Kloten representerar både kaos och dem som färdas i tunneln, säger Mårten Grön.

De runda målningarna på den gröna vägen har olika uttryck – från ljust, glatt till mörkt och intensivt.
– I dag är jag definitivt den, säger han och pekar på det största och gladaste klotet på väggen. Men en annan dag känner jag mig som någon annan.

Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson
Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson

Drygt trettio tunnlar i Malmö har likt Nobeltunneln fått extra utsmyckningar. De flesta med olika typer av konstverk som målningar och några tunnlar har klätts med mosaik. Just mosaik finns i gångtunneln under Dalaplan. Tunneln utsågs 2012 – av Belysningsbranschen – till värst i Sverige med motiveringen: "En fruktansvärd tunnel, som en mardröm som aldrig tar slut. Den kan sätta skräck i den modigaste människan."
– Belysningen var jätteviktig där, säger Torbjörn Anderson, projektledare på gatukontoret.

Enligt Torbjörn Anderson jobbar gatukontoret även med att förbättra tryggheten i de gång- och cykeltunnlar som går under Munkhättegatan.
– Det är ingen som vill gå där kvällstid, säger han.

Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård
Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård

Malmös kanske mest kända leende hittar man i en gång- och cykeltunnel under järnvägen vid Rosengård. Här finns Zlatans mun i kakel på ena väggen. På andra sidan har elever gjort handavtryck och det finns symboler för vind, sol, luft och vatten. Konstverken invigdes i maj 2006.

Text: Maria LovénLotta SatzPeter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>


Infrastruktur 2017-11-01

Bullerskärm med lövmönster är på plats!

Under sommaren har det arbetats flitigt med montaget av den 750 m långa skärmen vid E-22 i Kalmar. Då fåglarna flyger tätt i Kalmar-regionen har hela skärmen screentryckts med Hammerglass stiliserade LÖV-mönster som inflygningsskydd. Dessutom är 12 av de knappt 400 Hammerglass-skivorna i skärmen försedda med ett specialframtaget motivtryck för Kalmar-stad.

  • Transparent/genomskinlig okrossbar skärm
  • Naturnära mönster av stiliserade löv som inflygningsskydd för fåglar, samt specialframtaget motivtryck för Kalmar stad
  • Individuellt uppmätta parallelltrapets-skurna skivor följer terrängen istället för att skärmen trappas där marken lutar
  • Lätt att sanering av graffiti och smuts från vägen

Alla fönster mot loftgångar och samtliga rutor på nedre botten är i tillverkade i okrossbara Hammerglass
Alla fönster mot loftgångar och samtliga rutor på nedre botten är i tillverkade i okrossbara Hammerglass
Fastighet 2017-04-01

Hammerglass i miljonprogrammets bostäder

Efter hand som bostäder i miljonprogrammet renoveras för miljarder, passar flera fastighetsägare på att säkra upp lägenheterna. Det installeras kraftigare dörrar och det används okrossbara isolerglas i fönsterrutorna. Svenska Bostäder är bland dem som satsar mest på att ge sina hyresgäster en trygg vardag.
– Projekten har till stor grad präglats av intryck vi fått från våra hyresgäster, säger Mattias Karlsson, projektledare samt beställarens representant vid Svenska Bostäder. Ett återkommande önskemål inför renoveringen var att bygga in solida, trygga lösningar. Det blir särskilt tydligt bland boende på bottenvåningen. Vi har därför valt att sätta Hammerglass i samtliga rutor i lägenheterna på nedre botten. Det är oerhört viktigt för oss att alla hyresgäster ska kunna känna sig säkra i sitt eget hem.

Annelie Nordgren vid Byggfab AB har varit projekteringsansvarig/byggledare vid renoveringen av Svenska Bostäders närmare 800 lägenheter i Husby och Tensta.
– Vi har valt att använda Hammerglass isolerrutor i samtliga lägenheter i bl a Kvarteret Molde i Husby samt Kvarteret Skänninge i Tensta. Redan vid projektstart var vi mycket angelägna om att de boende skulle uppleva större trygghet i sin vardag. Den tanken har präglat allt från färgsättning till materialval. Utanför alla dessa lägenheter går en loftgång, och det är allt för lätt att slå sönder köksfönstret och hoppa in i bostaden.

För att de boende inte skall märka någon skillnad mot vanligt glas har arkitekten valt att lägga Hammerglass som mitten-glas i 3-glas-kassetterna. De flesta fönstertillverkare har denna typ av fönsterlösningar, även om det i huvudsak varit SSC och Leiab som levererat till Svenska Bostäders renoveringar.
– Till en början var entreprenörerna som fick kontrakten skeptiska till den något dyrare lösningen med Hammerglass, men vi stod på oss och så här i efterhand har det gått väldigt bra och alla är nöjda. Det har till och med varit ett inbrottsförsök där tjuven misslyckades med att ta sig in genom rutan, så det fungerar bevisligen, avslutar Annelie.

Ökande försäljning till flerfamiljshus
Torbjörn Timmermans, Affärsområdesansvarig för Hammerglass Fastighet, har under de senaste par åren sett en tydlig och konstant ökning i försäljning av skyddsrutor till både flerfamiljsbostäder och vanliga villor.
– Sannolikt är det en kombination av att vi har lyckats nå ut med informationen om våra produkter - så vitt vi vet är vi är enda företaget i världen som levererar okrossbara isolerglas med full isolerglasgaranti - och att det faktiskt finns ett ökat behov av skydd mot inbrott och vandalism. Tydligast ser vi trenden i Stockholm, Göteborg och Malmö, men även på små orter med återkommande incidenter väljer man nu att bygga bort säkerhetsproblemen. Rutorna är certifierade i klassen EN 356 P8B och väger ca 14 kg per kvm i 3-glasutförande. Motsvarande skydd med vanligt glas skulle väga ca 90 kg. Extrakostnaden för ett komplett projektfönster med Hammerglass är inte mer än ca 30%, så skall man ändå renovera så är inte valet så svårt, menar Torbjörn Timmermans.