Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats (för att anpassa innehåll, analysera webbtrafik samt tillhandahålla funktioner för sociala medier och annonser). Du godkänner användningen av cookies genom att surfa vidare på webbplatsen. Mer information om vår integritetspolicy hittar du här>>
Monteringen av skyddsglas är ett rent hantverk där varje ram är specialgjord
Monteringen av skyddsglas är ett rent hantverk där varje ram är specialgjord
Automotive 2017-10-17

Maskinförarens värde glasklart

Arbetsplatsreportaget: 100 000 kronor är mycket pengar. Men om det gör skillnad mellan liv och död tycks summan tämligen futtig. Att dagens högteknologiska internetuppkopplade anläggningsmaskiner inte har säkra hytter är omöjligt att riktigt förstå.

Bengt Nilsson, vd och delägare i Hammerglass AB, lyckas behålla ett pedagogiskt lugn när han berättar om företagets produkt som kan säkra och skydda alla landets maskinförare. Det är egentligen obegripligt att han inte är upprörd. Hur kan det komma sig att inte alla maskintillverkare för länge sedan har säkra hytter som standard? Nu är ju Bengt part i målet som det heter, men han säger såhär:
– Ja, alltså… hade jag haft en son i branschen, så hade jag aldrig låtit honom åka ut på en arbetsplats med en maskin där han sitter oskyddad. Det är ju inte bara i stenbrott eller vid sprängarbeten riskerna är stora. Återvinning, skrothantering, rivning, skutknackning… ja, på många av maskinförarnas vanligaste arbetsplatser finns det ganska stora risk att något material flyger mot hytten, säger Bengt Nilsson.

Bengt Nilsson, vd och delägare i Hammerglass, tycker egentligen att skyddsglas borde vara standard i anläggningsmaskiner
Bengt Nilsson, vd och delägare i Hammerglass, tycker egentligen att skyddsglas borde vara standard i anläggningsmaskiner

SÄKERHET

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS2010:1), som gäller berg och gruvarbete, finns skrivningar som ganska tydligt informerar om att okrossbara rutor för hytten är det säkraste valet för att uppfylla föreskrifterna. Galler skyddar till exempel inte tillräckligt i fall odetonerat sprängmedel exploderar. Bara tryckvågen kan ta med sig rutan bakom gallret in i hytten. Sten kan fara mellan gallren. Hammerglass framrutor har genomgått följande tester:

  • Tryckvåg vid detonation (EN 13123-2 och EN 13124-2): 3 kg TNT detoneras 3 meter från rutorna. För att inte rutan skall tryckas in i hytten sitter framrutan monterad i en stålram.
  • En 1 kg tung aluminiumprojektil har skjutits mot rutan i farten 450 km/h.
  • Skarpt föremål (EN 356 P8B): Rutan har stått emot 72 slag från en maskinmonterad yxa, utan att yxan har penetrerat glaset.

Det tar inte lång tid innan man inser att Bengt har rätt i sak. Världens maskinförare sitter faktiskt ute på ganska farliga arbetsplatser skyddade enbart bakom det material som brukar benämnas: ”ömtåligt som glas”. I hytterna finns annars ofta som standard både backkamera, AC, musik­anläggning… ja, mugghållare, anses viktigare.
Nu är dock inte allt nattsvart. En maskintillverkare har nyligen fattat beslut om att förse tre av sina modeller från fabrik med Hammerglass okrossbara rutor. Flera andra maskinleverantörer ser ett ganska stort ökat intresse. Detta kan leda till den kända ketchupeffekten. För vilken maskintillverkare vill i slutändan låta konkurrenten stå ensam och säga att man är den enda tillverkaren som har säkra hytter som standard.

”Det vi istället talar om är en ’nano­belagd’ poly­karbonatsskiva som är 300 gånger starkare än glas.”

– Jag tänker också att nu när maskintillverkarna har lagt ner såna enorma summor för att få motorerna att nå steg 4, så kan det antagligen frigöras ett nyvaknat intresse för att investera i säker arbetsmiljö. Säker arbetsmiljö för maskinförare är ju något som faktiskt inte kan prioriteras ner. Kunderna efterfrågar det. Skanska kräver det till exempel nu, och fler lär följa, säger Bengt Nilsson.

Kollegorna på Hammerglass Automotive monterar skyddsglas i ramar för Hitachimaskiner
Kollegorna på Hammerglass Automotive monterar skyddsglas i ramar för Hitachimaskiner

Hammerglass AB, som har sin verksamhet i Förslöv i Skåne, dök upp på radarn för ungefär tio år sedan. Utvecklingen startade dock redan 1993 med Hammerglass föregångare Metallfasader som arbetade med Göteborgs stads försäkringsbolag Göta Lejon för att minska kostnaderna för glasskador. Ofta handlade det om krossade fönster på skolorna. Det blev en framgång och lärdomarna från den tiden gav både energi och idéer som ledde till nya produkter och lösningar.
– Jag träffade det här företaget på Elmias fastighetsmässa året 2005. Jag var där i syfte att träffa kunder till den reklambyrå jag då arbetade med. Efter lite diskussioner fick jag till ett möte med dem, för jag blev väldigt imponerad och såg många möjligheter.

Resten är nu historia. Det ena ledde till det andra, Bengt Nilsson sålde sin andel i reklambyrån till slut och gick in som delägare i det som skulle bli Hammerglass. När det var dags att rekrytera en extern vd så blev det Bengt Nilsson som ägarna tyckte passade bäst. Fram till 2009 var det bara produkter till fastighetssektorn som Hammerglass fokuserade på. Men samma år tillkom affärsområdet ”Fordon”. Eller "Automotive" som det nu kallas. Arbetet med att ta fram lösningar för anläggningsmaskiner är det komplicerat och tidskrävande. Processen är också onödigt dyr,  under åren har minst 15 miljoner kronor lagts ner på internt utvecklingsarbete för att komma in på marknaden för anläggningsmaskiner.
– Det som gör det extra svårt är att ingen tillverkare delar med sig av ritningar till maskinerna. Det här gör att vi varje gång måste ta in den aktuella maskintypen, scanna av hyttens form och konstruktion i 3D innan vi kan konstruera en cad-modell som gör att vi kan bygga den stålram som skivorna sedan ska sitta i. Det finns väldigt många olika modeller där ute, konstaterar Bengt Nilsson och ser för första gången faktiskt lite trött ut. Ibland har det varit tungrott. Denna situation gör att det kan ta upp till sex månader att få fram en lösning till en maskinmodell första gången. Därför borde kanske tillverkarna montera in okrossbara rutor redan från fabrik på utvalda modeller. Eller kanske alla, egentligen.

Hur bra är då de här rutorna som anpassas till anläggningsmaskiner?
Eftersom detta varit obruten mark för maskintillverkare (till skillnad mot till exempel helikoptertillverkare), så har Hammerglass tillsammans med Arbetsmiljöverket och Sveriges Bergmaterialindustri (SBMI), arbetat fram en standard; en så kallad RABS-klassificering. Det hela är ganska tekniskt, men förenklat ska rutorna klara 200 kg dynamit från 14 meters avstånd, tåla kemikalier, och fallande stenblock på 227 kg från drygt fem meters höjd. Det vill säga: klara påfrestningar som det är fullt möjligt att en maskinförare riskerar att hamna i. En maskinförare som arbetar i bullrig miljö får dessutom ner ljudnivån i hytten med 25% med den högsta skyddsklassen monterad.

Finns det någon baksida?
– En del är oroliga för att sikten blir sämre, att det kan bli repor av vindrutetorkarna i fall man arbetar i en dammig miljö, och att det inte är estetiskt med den extra stålramen. Det kan bli lite pansarvagnskänsla tycker vissa, säger Bengt.

Och visst. Det kan bli repigt. Men Hammerglass levererar så kallade ”offerrutor” som man byter efter en viss tid till en kostnad av 2 500 kronor. Så just det argumentet är ganska ihåligt om det handlar om att välja säker hytt eller allvarlig personskada.
– Det finns tyvärr fortfarande lite av en texasmentalitet i branschen. Man ska liksom tåla lite, och inte vara rädd. Lite risker får man stå ut med, ungefär. Men det känns ganska omodernt, anser jag.

”En arbetsgivare kan ju inte utsätta en anställd för vilka risker som helst.”

Men det här gäller i varje fall inte Skanskas bolag Schakt & Transport. Där ställer man nu krav på fullgott skydd vid arbeten där det kan finnas risk för att maskinförare kan komma i kontakt med odetonerat sprängmedel. Samma krav ställer de på sina underentreprenörer som hyrs in för sådana jobb.
– En arbetsgivare kan ju inte utsätta en anställd för vilka risker som helst. Det ska finnas fullgott skydd så att vi uppfyller de krav som ställs vid den här typen av arbeten, säger Anders Cederwald, distriktschef och vd för Schakt & Transport.

Sveriges största leverantör av anläggningsmaskiner, Swecon, märker att intresset ökar ganska mycket. Allt fler vill ha skyddsglas.
– Jag kan uttala mig om det vi gör här i Eskilstuna och vi täcker ju i alla fall Mälardalen. Och vi sätter på ganska många sådana rutor nu, och det beror nog på att det har kommit krav om att så ska vara när man jobbar i vissa miljöer. Även de som riskerar att få splitter vid stenknackning vill gärna ha, säger Ove Eriksson, utrustningschef på Swecon i Eskilstuna.

Pon Equipment, som säljer Caterpillar i Sverige, märker också just nu en markant ökning. Intresset har ökat kraftigt sedan förra sommaren, enligt Kristian Johansson, produktchef på Pon.
– Vi har nu också börjat titta på hur det ser ut också. Vi har en leverantör som ska göra ramen åt oss. På grävmaskiner från 20 ton till 90 ton är det här aktuellt nu, och på hjullastare från 12 ton till 55 ton. Det är ju kunden som bestämmer det här, och då är det klart att vi levererar det.

Pon har också sett den positiva bieffekten av skyddsglas.
– Det är klart att det är säkerheten som styr, men vi ser att vi kan få ner ljudnivån ännu mer med de här lösningarna, och det är också intressant för de som arbetar i den miljön som kräver det här, säger Johansson.

”När vi ställer ut på mässor och maskinförare berättar om vad de har varit med om blir vi ibland mörkrädda.”

Hammerglass dominerar den här marknaden i Sverige för tillfället, men det är klart att de kommer att få konkurrens om trenden växer och blir mer global. Hammerglass har en vision som bygger på att jobba globalt. Och gärna nära maskintillverkarna. Säker arbetsmiljö är en trend som växer, och antagligen nödvändigt om det ska gå att rekrytera maskinförare i framtiden. Maskiner kommer det alltid att finnas, och när 80 procent av landets maskinentreprenörer nu menar att rekrytering av maskinförare är det största hindret för expansion, så blir värdet på en maskinförare helt glasklart. Företagens viktigaste resurs är inte maskinerna, det är förarna.
– Intresset har ökat. Men när vi ställer ut på mässor och maskinförare kommer förbi och berättar om vad de har varit med om blir vi ibland mörkrädda. De risker som maskinförare utsätts för i sitt dagliga arbete skulle aldrig accepteras i en industriproduktion. Det är redan lag på extra skydd vid risk för dolor och stora stenar, men enligt min mening borde det sitta skyddsglas i samtliga maskiner, säger Bengt Nilsson.

Text: Micael Appelgren
Foto: Martin Olson

Publicerad i Maskinentreprenören 2017.10.17 >>


Hammerglass 2020-07-01

Semesterstängt

Produktionen håller stängt för semester vecka 29-31 (13:e juli - 2:a augusti). Eventuella utleveranser av lagervaror sker under vecka 31.
Orderavdelningen är stängd vecka 31 (27:e juli - 2:a augusti).
Vi önskar er en härlig sommar!


2020-06-11

Slösa inte mer skattemedel på trasiga busskurer!

Landets kommuner lägger varje år enorma summor på vandaliserade busskurer. I den ekonomiska livscykeln för ett demolerat väderskydd ingår sanering av glaskross och graffiti, beställning av nytt glas och montering. En tidsödande och omständlig process som i många fall görs helt i onödan, eftersom kuren utsätts igen och igen. Det vore en sak om det inte fanns hållbara alternativ på marknaden – men det gör det!

Hammerglass är specialister på okrossbara glaslösningar och har tagit fram och testat en busskur som är den enda i sitt slag, inte bara delvis okrossbar – utan helt och hållet omöjlig att förstöra. Kuren är gjord i kraftigt varmgalvaniserat stål, till skillnad mot de flesta andra på marknaden som tillverkas i aluminiumprofiler. Den levereras med okrossbara paneler, 300 gånger starkare än glas, med ett specialdesignat infästningssystem som hindrar att panelerna sparkas ut. Skivorna brinner inte och deras nanobehandlade, glatta yta är sämsta tänkbara underlag för klotter.

Kuren börjar spara pengar så snart den kommit på plats. Pengar som kan läggas på annat.

Bakom vandaliseringen ligger ett psykosocialt problem som Hammerglass inte kan lösa, men vi kan angripa saken från andra hållet. Vi kan göra dådet verkningslöst. Alltså tråkigt. Om kuren inte går sönder så är chansen stor att försöken upphör, ingen buse riskerar att känna sig bortgjord.

I det här fallet är vi bara en upphandling ifrån att bidra till ett mer hållbart samhälle – låt oss göra det tillsammans.

URVAL VANDALISERADE BUSSKURER - FAKTA 2019

  • Göteborgs randkommuner betalade räkningar på sammanlagt 1,4 miljoner kronor.
  • Hallandstrafikens nota landade på 800 000 kr.
  • I Södertälje gick 2 miljoner kronor till spillo.
  • Skånetrafiken hamnade back med att laga sina väderskydd eftersom lagret av nya rutor tog slut.
  • I Östersunds kommun tog man beslutet att inte laga trasiga kurer alls under en period, eftersom det inte kändes lönt.
  • Det mest hårresande exemplet kommer från Sala kommun, där 21 busskurer slogs sönder under samma helg i oktober.

Kostnaden för att byta en enda krossad ruta ligger kring 1 400 kr.


2020-06-11

Personer som har högriskarbeten ska kunna känna sig trygga på jobbet

Patrik Olsson är säkerhetsexpert på fastighetssidan och har arbetat med många unika fall av olika sorters högriskbyggnader. När det gäller landets polisstationer är nu fler än 50 säkrade med Hammerglass.

– Beställningarna har förändrats mycket, framför allt när det kommer till skyddsklasserna. Där har kraven ökat, man efterfrågar en enkel lösning som kan installeras smidigt i fastigheten och som ger ett högt skydd. Hammerglass produkter uppfyller båda kategorierna och det är ett betyg som spridit sig.

Patrik Olsson säger att det blivit allt vanligare att kunden beställer beskjutningsskydd för att uppnå den högsta säkerheten på glasen, samt en komplett lösning med karm och montage.
– De scenarion man vill undgå är ju i första hand inbrott via fönster och glasdörrar och det gör man oavsett var Hammerglass-skivan monteras, på insida eller utsida. Väljer man att montera den som ytterruta så är glaskross ett minne blott, detta är den vanligaste lösningen då den stoppar vandalismen. Frågar man mig så är vandalismen ett av de riktigt stora problemen i dagens samhälle.

Att montera skyddsglasen tar inte lång tid i anspråk, handlar det om en Add-On-ruta så kan man räkna med cirka en timme – inte mycket för att öka en människas känsla av trygghet. Samma tid gäller för ett byte av en isolerglaskassett, den senare gör ingen åverkan på vare sig karm eller fasad och alla produkter smälter in i det tidigare utseendet.

Patrik Olsson bidrar gärna till kundens riskanalys innan beställning görs.
– Att tillsammans med kunden besöka deras lokaler och göra en okulärbesiktning är det viktigaste steget innan man påbörjar ett projekt, många gånger vet kunden bara att det behövs skydd, men inte i vilken omfattning. Här kommer mina många år i branschen väl till pass och jag drivs av att guida fram den bästa lösningen för kunden och lokalen.

Kostnaderna för Hammerglass isolerglas är något högre än andra skyddsglas på marknaden, men det är en investering som i slutändan blir till vinst eftersom montaget blir billigare. Den låga vikten och enkelheten i installationen sparar mycket arbetstid, och därefter tillkommer bonusen i att inte behöva betala för sanering av glaskross eller annan typ av vandalisering.

Att säkra tillvaron för de som ägnar sitt arbetsliv åt att skydda andra, hur känns det?
– Det är en av dom roligaste och mest betydelsefulla sakerna med mitt jobb, att få personer som har arbeten med hög risk att känna sig trygga när dom är på sitt kontor.

Hur ser du på framtiden för skyddsglas?
– Jag tror den är ljus och för Hammerglass del så har vi ett starkt varumärke med garantier och certifikat som ingen annan har.


2020-06-11

Hälften av alla poliser vill ha säkrare stationer

Just nu gör Polisen en satsning för att öka sitt medarbetarskydd och där ingår säkra glas i dörrar och fönster i landets polisstationer.

Gängkriminalitet, droghandel, segregation och allmänt missnöje blandat med ett samhälle där psykisk ohälsa ökar är faktorer som polisen ser och tampas med dagligen, dygnet runt. Ingen vet heller vart den nya samhällskrisen kring Covid 19-viruset ska utmynna i.

Enligt en rapport från Polismyndigheten så upplever 63 % att hot och öppet våld mot poliser ökat de senaste två åren, och att brotten ligger på en grövre nivå än tidigare. Det som i första hand kan låta som en amerikansk film är numera dokumenterad vardag:  en polisbil sprängs av en handgranat utanför ett polishus i Malmö, entrén till polishuset i Helsingborg totalförstörs i en kraftig explosion, en grupp poliser utsätts för en handgranatattack på väg ut från polishuset i Uppsala. I samband med att specialinsatser sätts in mot gängkriminalitet ökar alltid risken, en vetskap som alla som går till arbetet inom polisens fastigheter bär med sig och påverkas av.

Rikspolischef Anders Thornberg har kommenterat läget: ”Det är en mycket allvarlig utveckling att poliser upplever att de utsätts för än mer hot och våld när de gör sitt jobb. Vi möter ett allt hårdare klimat i många områden. Så blir det när vi jobbar offensivt.”

Även på fastighetssidan ser man ett förhöjt antal brott i form av vandalism och explosion och Hammerglass har hittills bidragit med okrossbara glasningslösningar till ett 50-tal stationer i landet.
– På Hammerglass ser vi en tydlig skillnad i polisens behov av skydd. När vi började för 15 år sedan var det nästan uteslutande fråga om att skydda sig med en invändigt monterad film så att inte glaskross skulle komma in i lokalen. Nu är film helt ute ur bilden och minimumkravet är Hammerglass invändigt eller utvändigt. I allt fler stationer krävs det skottsäkra glas med explosionsskydd som klarar en mindre bilbomb, säger Hammerglass VD, Bengt Nilsson.

Polismyndighetens säkerhetschef, Ari Stenman, håller med:
– Omvärldsläget gör att den rådande hotbilden bedöms ha förändrats och därför behöver säkerhetsåtgärderna anpassas efter den, konstaterar han.

Anpassningen görs i ett särskilt projekt med syfte att förbättra medarbetarskyddet, ett arbete som ska vara klart i juni 2021.
– Medarbetarskyddet är en prioriterad fråga inom polisen och vi jobbar med en mängd olika förslag: allt ifrån författningsändringar till förbättrad fysisk säkerhet och här ingår säkra fönster och glas som en konkret åtgärd bland många, fortsätter Ari Stenman.

I ett enkätsvar* kring påverkansförsök mot poliser svarade 50% av de tillfrågade poliserna att en åtgärd som skulle göra skillnad vore att ”stärka säkerheten vid polisbyggnader och personalparkeringar genom bättre fysiskt skydd”.

* 13 710 polisanställda besvarade Polismyndighetens enkät i maj till juni 2018. Svarsfrekvensen var 64 procent.