Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats (för att anpassa innehåll, analysera webbtrafik samt tillhandahålla funktioner för sociala medier och annonser). Du godkänner användningen av cookies genom att surfa vidare på webbplatsen. Mer information om vår integritetspolicy hittar du här>>
Monteringen av skyddsglas är ett rent hantverk där varje ram är specialgjord
Monteringen av skyddsglas är ett rent hantverk där varje ram är specialgjord
Automotive 2017-10-17

Maskinförarens värde glasklart

Arbetsplatsreportaget: 100 000 kronor är mycket pengar. Men om det gör skillnad mellan liv och död tycks summan tämligen futtig. Att dagens högteknologiska internetuppkopplade anläggningsmaskiner inte har säkra hytter är omöjligt att riktigt förstå.

Bengt Nilsson, vd och delägare i Hammerglass AB, lyckas behålla ett pedagogiskt lugn när han berättar om företagets produkt som kan säkra och skydda alla landets maskinförare. Det är egentligen obegripligt att han inte är upprörd. Hur kan det komma sig att inte alla maskintillverkare för länge sedan har säkra hytter som standard? Nu är ju Bengt part i målet som det heter, men han säger såhär:
– Ja, alltså… hade jag haft en son i branschen, så hade jag aldrig låtit honom åka ut på en arbetsplats med en maskin där han sitter oskyddad. Det är ju inte bara i stenbrott eller vid sprängarbeten riskerna är stora. Återvinning, skrothantering, rivning, skutknackning… ja, på många av maskinförarnas vanligaste arbetsplatser finns det ganska stora risk att något material flyger mot hytten, säger Bengt Nilsson.

Bengt Nilsson, vd och delägare i Hammerglass, tycker egentligen att skyddsglas borde vara standard i anläggningsmaskiner
Bengt Nilsson, vd och delägare i Hammerglass, tycker egentligen att skyddsglas borde vara standard i anläggningsmaskiner

SÄKERHET

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS2010:1), som gäller berg och gruvarbete, finns skrivningar som ganska tydligt informerar om att okrossbara rutor för hytten är det säkraste valet för att uppfylla föreskrifterna. Galler skyddar till exempel inte tillräckligt i fall odetonerat sprängmedel exploderar. Bara tryckvågen kan ta med sig rutan bakom gallret in i hytten. Sten kan fara mellan gallren. Hammerglass framrutor har genomgått följande tester:

  • Tryckvåg vid detonation (EN 13123-2 och EN 13124-2): 3 kg TNT detoneras 3 meter från rutorna. För att inte rutan skall tryckas in i hytten sitter framrutan monterad i en stålram.
  • En 1 kg tung aluminiumprojektil har skjutits mot rutan i farten 450 km/h.
  • Skarpt föremål (EN 356 P8B): Rutan har stått emot 72 slag från en maskinmonterad yxa, utan att yxan har penetrerat glaset.

Det tar inte lång tid innan man inser att Bengt har rätt i sak. Världens maskinförare sitter faktiskt ute på ganska farliga arbetsplatser skyddade enbart bakom det material som brukar benämnas: ”ömtåligt som glas”. I hytterna finns annars ofta som standard både backkamera, AC, musik­anläggning… ja, mugghållare, anses viktigare.
Nu är dock inte allt nattsvart. En maskintillverkare har nyligen fattat beslut om att förse tre av sina modeller från fabrik med Hammerglass okrossbara rutor. Flera andra maskinleverantörer ser ett ganska stort ökat intresse. Detta kan leda till den kända ketchupeffekten. För vilken maskintillverkare vill i slutändan låta konkurrenten stå ensam och säga att man är den enda tillverkaren som har säkra hytter som standard.

”Det vi istället talar om är en ’nano­belagd’ poly­karbonatsskiva som är 300 gånger starkare än glas.”

– Jag tänker också att nu när maskintillverkarna har lagt ner såna enorma summor för att få motorerna att nå steg 4, så kan det antagligen frigöras ett nyvaknat intresse för att investera i säker arbetsmiljö. Säker arbetsmiljö för maskinförare är ju något som faktiskt inte kan prioriteras ner. Kunderna efterfrågar det. Skanska kräver det till exempel nu, och fler lär följa, säger Bengt Nilsson.

Kollegorna på Hammerglass Automotive monterar skyddsglas i ramar för Hitachimaskiner
Kollegorna på Hammerglass Automotive monterar skyddsglas i ramar för Hitachimaskiner

Hammerglass AB, som har sin verksamhet i Förslöv i Skåne, dök upp på radarn för ungefär tio år sedan. Utvecklingen startade dock redan 1993 med Hammerglass föregångare Metallfasader som arbetade med Göteborgs stads försäkringsbolag Göta Lejon för att minska kostnaderna för glasskador. Ofta handlade det om krossade fönster på skolorna. Det blev en framgång och lärdomarna från den tiden gav både energi och idéer som ledde till nya produkter och lösningar.
– Jag träffade det här företaget på Elmias fastighetsmässa året 2005. Jag var där i syfte att träffa kunder till den reklambyrå jag då arbetade med. Efter lite diskussioner fick jag till ett möte med dem, för jag blev väldigt imponerad och såg många möjligheter.

Resten är nu historia. Det ena ledde till det andra, Bengt Nilsson sålde sin andel i reklambyrån till slut och gick in som delägare i det som skulle bli Hammerglass. När det var dags att rekrytera en extern vd så blev det Bengt Nilsson som ägarna tyckte passade bäst. Fram till 2009 var det bara produkter till fastighetssektorn som Hammerglass fokuserade på. Men samma år tillkom affärsområdet ”Fordon”. Eller "Automotive" som det nu kallas. Arbetet med att ta fram lösningar för anläggningsmaskiner är det komplicerat och tidskrävande. Processen är också onödigt dyr,  under åren har minst 15 miljoner kronor lagts ner på internt utvecklingsarbete för att komma in på marknaden för anläggningsmaskiner.
– Det som gör det extra svårt är att ingen tillverkare delar med sig av ritningar till maskinerna. Det här gör att vi varje gång måste ta in den aktuella maskintypen, scanna av hyttens form och konstruktion i 3D innan vi kan konstruera en cad-modell som gör att vi kan bygga den stålram som skivorna sedan ska sitta i. Det finns väldigt många olika modeller där ute, konstaterar Bengt Nilsson och ser för första gången faktiskt lite trött ut. Ibland har det varit tungrott. Denna situation gör att det kan ta upp till sex månader att få fram en lösning till en maskinmodell första gången. Därför borde kanske tillverkarna montera in okrossbara rutor redan från fabrik på utvalda modeller. Eller kanske alla, egentligen.

Hur bra är då de här rutorna som anpassas till anläggningsmaskiner?
Eftersom detta varit obruten mark för maskintillverkare (till skillnad mot till exempel helikoptertillverkare), så har Hammerglass tillsammans med Arbetsmiljöverket och Sveriges Bergmaterialindustri (SBMI), arbetat fram en standard; en så kallad RABS-klassificering. Det hela är ganska tekniskt, men förenklat ska rutorna klara 200 kg dynamit från 14 meters avstånd, tåla kemikalier, och fallande stenblock på 227 kg från drygt fem meters höjd. Det vill säga: klara påfrestningar som det är fullt möjligt att en maskinförare riskerar att hamna i. En maskinförare som arbetar i bullrig miljö får dessutom ner ljudnivån i hytten med 25% med den högsta skyddsklassen monterad.

Finns det någon baksida?
– En del är oroliga för att sikten blir sämre, att det kan bli repor av vindrutetorkarna i fall man arbetar i en dammig miljö, och att det inte är estetiskt med den extra stålramen. Det kan bli lite pansarvagnskänsla tycker vissa, säger Bengt.

Och visst. Det kan bli repigt. Men Hammerglass levererar så kallade ”offerrutor” som man byter efter en viss tid till en kostnad av 2 500 kronor. Så just det argumentet är ganska ihåligt om det handlar om att välja säker hytt eller allvarlig personskada.
– Det finns tyvärr fortfarande lite av en texasmentalitet i branschen. Man ska liksom tåla lite, och inte vara rädd. Lite risker får man stå ut med, ungefär. Men det känns ganska omodernt, anser jag.

”En arbetsgivare kan ju inte utsätta en anställd för vilka risker som helst.”

Men det här gäller i varje fall inte Skanskas bolag Schakt & Transport. Där ställer man nu krav på fullgott skydd vid arbeten där det kan finnas risk för att maskinförare kan komma i kontakt med odetonerat sprängmedel. Samma krav ställer de på sina underentreprenörer som hyrs in för sådana jobb.
– En arbetsgivare kan ju inte utsätta en anställd för vilka risker som helst. Det ska finnas fullgott skydd så att vi uppfyller de krav som ställs vid den här typen av arbeten, säger Anders Cederwald, distriktschef och vd för Schakt & Transport.

Sveriges största leverantör av anläggningsmaskiner, Swecon, märker att intresset ökar ganska mycket. Allt fler vill ha skyddsglas.
– Jag kan uttala mig om det vi gör här i Eskilstuna och vi täcker ju i alla fall Mälardalen. Och vi sätter på ganska många sådana rutor nu, och det beror nog på att det har kommit krav om att så ska vara när man jobbar i vissa miljöer. Även de som riskerar att få splitter vid stenknackning vill gärna ha, säger Ove Eriksson, utrustningschef på Swecon i Eskilstuna.

Pon Equipment, som säljer Caterpillar i Sverige, märker också just nu en markant ökning. Intresset har ökat kraftigt sedan förra sommaren, enligt Kristian Johansson, produktchef på Pon.
– Vi har nu också börjat titta på hur det ser ut också. Vi har en leverantör som ska göra ramen åt oss. På grävmaskiner från 20 ton till 90 ton är det här aktuellt nu, och på hjullastare från 12 ton till 55 ton. Det är ju kunden som bestämmer det här, och då är det klart att vi levererar det.

Pon har också sett den positiva bieffekten av skyddsglas.
– Det är klart att det är säkerheten som styr, men vi ser att vi kan få ner ljudnivån ännu mer med de här lösningarna, och det är också intressant för de som arbetar i den miljön som kräver det här, säger Johansson.

”När vi ställer ut på mässor och maskinförare berättar om vad de har varit med om blir vi ibland mörkrädda.”

Hammerglass dominerar den här marknaden i Sverige för tillfället, men det är klart att de kommer att få konkurrens om trenden växer och blir mer global. Hammerglass har en vision som bygger på att jobba globalt. Och gärna nära maskintillverkarna. Säker arbetsmiljö är en trend som växer, och antagligen nödvändigt om det ska gå att rekrytera maskinförare i framtiden. Maskiner kommer det alltid att finnas, och när 80 procent av landets maskinentreprenörer nu menar att rekrytering av maskinförare är det största hindret för expansion, så blir värdet på en maskinförare helt glasklart. Företagens viktigaste resurs är inte maskinerna, det är förarna.
– Intresset har ökat. Men när vi ställer ut på mässor och maskinförare kommer förbi och berättar om vad de har varit med om blir vi ibland mörkrädda. De risker som maskinförare utsätts för i sitt dagliga arbete skulle aldrig accepteras i en industriproduktion. Det är redan lag på extra skydd vid risk för dolor och stora stenar, men enligt min mening borde det sitta skyddsglas i samtliga maskiner, säger Bengt Nilsson.

Text: Micael Appelgren
Foto: Martin Olson

Publicerad i Maskinentreprenören 2017.10.17 >>


2019-10-22

Hammerglass Automotive expanderar i Tyskland

Hammerglass Automotive ångar vidare i den europeiska entreprenadvärlden och nästa stopp på vägen mot tryggare förarmiljöer och bättre driftsekonomi är Tyskland.

Den svenska skyddsglastillverkaren Hammerglass fortsätter nu sin resa ut i världen och har under förhösten etablerat sig med dotterbolag i Tyskland. Hammerglass Automotive, som är marknadsledande inom segmentet entreprenadmaskiner, finns sedan tidigare med egna bolag i Sverige, Norge och Danmark och med i expansionsplanerna finns ytterligare länder i Europa och övriga världen.

Hammerglass öppnar i Nürnberg

Ansvarig för den affärsmässiga utvecklingen i Tyskland blir Oliver Afsah, som i början av september lämnat sin tjänst på bolaget Thyssenkrupp för att landa på Hammerglass GmbH:s Nürnbergs-kontor. Redan idag finns Hammerglass etablerat i Tyskland som produkt, men utan en egen säljorganisation. Även om Hammerglass glassystem finns tillgängligt för de flesta varumärken och modeller finns det fortfarande luckor i sortimentet.

– Hammerglass målsättning är att inom kort finnas tillgängliga för samtliga maskinfabrikat - antingen som tillval när kunden köper ny maskin, eller på eftermarknaden när en ruta gått sönder eller om man behöver säkra upp maskinen för tuffare arbetspass, säger Oliver om satsningen i Tyskland.

Oliver kommer att ansvara för den tyska verksamheten och är just nu inne i ett intensivt skede med produktutbildningar och marknadsplanering. Mycket energi kommer att läggas på att bygga relationer med Hammerglass partners, och som tysktalande blir kommunikationen enklare.
– Det kommer att vara en stor fördel att jag både finns där kunden är geografiskt och dessutom har språket som modersmål. Den största utmanigen med Hammerglass Automotive i Tyskland blir att får marknaden medveten om att det inte finns några alternativ till Hammerglass, avslutar Oliver med ett leende.

Tillväxt även i Sverige

Det är inte bara i Tyskland som Hammerglass upplever tillväxt utan även på hemmaplan expanderar företaget. Senast ombord på Hammerglass-skutan i Sverige är:
Hans Andersson, ny Affärsområdeschef för Hammerglass Fastighet i Norden
Magnus Widell, Projektledare Hammerglass Infrastruktur, Sverige
Malin Påhlsson, Konstruktör Hammerglass Automotive, Sverige

– Efterfrågan på våra produkter och tjänster innebär hela tiden att vi måste bemanna med rätt resurser på rätt plats. Även om det är svårt att hitta rätt personal har vi än en gång haft turen att hitta riktigt duktiga medarbetare, säger Bengt Nilsson, VD på Hammerglass AB.


Hammerglass VD Bengt Nilsson framför ännu en RABS/Skyddsklass 3 försändelse på väg ut i världen
Hammerglass VD Bengt Nilsson framför ännu en RABS/Skyddsklass 3 försändelse på väg ut i världen
2019-04-03

Redo för Norges tuffare krav på okrossbart i entreprenadmaskiner

Nu är det inte längre upp till varje entreprenör att avgöra vad som är ett tillräckligt skydd i en entreprenadmaskin som arbetar med i gruv- och stenhanteringsnäringen. Med uppenbara risker för stenras, rikoschetter och explosioner har Statens Vegvesen i Norge tydlig specificerat vilka krav som gäller om man ska arbeta i deras upphandlade projekt – krav som Hammerglass som en av få klarar att uppnå med sina lösningar.

Den 11 mars 2019 införde Statens Vegvesen formella krav på Skyddsklass 3 i alla entreprenadmaskiner som arbetar med risk för odetonerat sprängmedel. Detta innebär att i alla Statens Vegvesens vägprojekt, stenbrott, tunnelarbeten med mera kräver sprängsäker ruta som frontruta (RABS) och okrossbara glas i samtliga övriga rutor. Kraven gäller inte bara i grävare, utan i alla maskiner. Med detta ställningstagande visar Norge att de tar HMS och säkerhet på allvar. Branschen välkomnar beslutet då det tidigare varit svårt att hitta enighet kring vad som är en säker maskin. Nu har man från myndighetshåll satt ner foten och kräver Skyddsklass 3.

Även Sverige har sedan tidigare ställt motsvarande krav på maskiner som arbetar med stenhantering, men har inte definierat en lika tydlig kravspecifikation som Norge med Skyddsklass 3. Oavsett tydigheten så är kraven de samma. Innebörden är att föraren ska sitta skyddad bakom en sådan lösning att personen i fråga är trygg och säker även vid ras och explosioner. För att klara den kravbilden krävs just den Skyddsklass 3-standard som specificerats av Statens Vegvesen.

Marknaden har vaknat
Efterfrågan på säkrare maskinmiljöer fortsätter att öka i takt med insikten om vinsterna med rätt skyddsåtgärder. Samtidigt ställer fler uppdragsgivare högre krav på att entreprenörerna har maskiner med rätt skydd för uppgiften - precis som Statens Vegvesen.

Redan innan de nya kraven offentliggjorts har Hammerglass sett en ökad efterfrågan på Klass 3-lösningar från både Norge och Sverige. I slutet av 2018 gjorde det norska entreprenadföretaget Rise Service AS en rekordorder på 100 maskiner – den största som Volvo maskin någonsin tagit emot och där samtliga fordon utrustas med okrossbara Hammerglass i förarhyttens rutor. Utöver denna läggs det dagligen beställningar på enskilda maskiner som ska konverteras eller uppdateras till Skyddsklass 3.

Hammerglass står redo för ökad efterfrågan
Hammerglass har i sin position som marknadsledande inom skyddsglas förberett sig för en ökad efterfrågan. Då Skyddsklass 3-kraven har skapat helt nya spelregler tror Bengt Nilsson, VD på Hammerglass, att det väntas en rejäl anstormning avseende efterfrågan på Skyddsklass 3-lösningar.
– Vi har förväntat oss en tydligare specifikation av vad som gäller i flera år och nu har Statens Vegvesen tagit täten i en mycket viktig arbetsmiljöfråga. Där man tidigare har kunnat ducka för informella krav måste man säkerställa att ens fordon klarar Skyddsklass 3-kraven om man tänker arbeta inom statliga projekt. Bra för branschen och alla maskinförare.

För det skånska säkerhetsföretaget väntas lagändringen ge ett ytterligare uppsving i en redan tydlig medvind.
– För oss som företag bäddar detta för tillväxt och det är troligt att det kan bli aktuellt med en utökning av personalstyrkan både på konstruktörssidan och i produktionen. Men vi är mycket väl förberedda, avslutar Bengt.

För frågor eller mer information, kontakta följande personer på Hammerglass AB:
Bengt Nilsson, VD: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29


Infrastruktur 2019-02-28

Hammerglass bidrar till Fåfängans utveckling

Hammerglass klär in den nya anslutningsövergången till bron över E20 vid Olskroken i Göteborg. Området heter Fåfängan och namnet passar bra, eftersom den nya inklädnaden från Hammerglass kommer att bli en fröjd både estetiskt och säkerhetsmässigt. Hammerglass insats i projektet är att leverera en transparent elskyddsinklädnad till anslutningsbron som går över järnvägen.

Rälsområdet runt Olskroken är en av Sveriges mest trafikerade knutpunkter för järnvägstrafik. Både gods- och persontåg trängs på en begränsad yta som nu ska utvecklas för att möta framtidens krav. Hela projektet är omfattande och komplext där produktexperter som Hammerglass kommer till sin rätt för att bidra till den bästa lösningen inom sitt område. Byggherre för projektet är Trafikverket och huvudentreprenör är PEAB.

Med sin elskyddslösning är Hammerglass på väg att sätta en ny standard inom området. På övergången vid Olskroken används upp till 2,5 meter höga Hammerglass-skivor som inte behöver kompletteras med galler. Själva skyddstekniken som Hammerglass erbjuder är relativt ny och börjar få fäste vid nyanläggning och renovering av järnvägsbroar runtom i Sverige. 2017 utförde Hammerglass ett motsvarande projekt vid Roslags Näsby, ett projekt som föll väl ut och som inspirerat vid andra anläggningar.
– Tekniken har utvecklats som en följd av att regelverket för spårövergångar har skärpts. Drivkraften bakom skärpningen är att försvåra för både olyckor och självmord vid högspänningsledningarna. Där har Hammerglass tagit plats som en föregångare med sina lösningar för elskydd, säger Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig för Infrastruktur på Hammerglass AB.

Den 23 meter långa bron kommer att kläs in med 15 mm Hammerglass med motivtryck. Förutom bron klär Hammerglass även in den vidhängande trappuppgången. Själva stålramen till bron och trappan produceras av Ruukki och levereras till Göteborg uppdelad i två bitar. Precis som vid de flesta specialprojekt gör Hammerglass en inmätning först är ramen är klar. Detta för att försäkra sig om en perfekt passform även om ramen avviker från ritningen.

Brolyftet görs den 3 maj och efter två dagars efterföljande montage öppnas en säker och snyggt inklädd övergång för trafik.

Ulf Bergström, om varför kunderna väljer Hammerglass vid denna typ av projekt:
– I fall som detta så lämpar sig våra lösningar mycket väl för ändamålet, något vi nu har goda referenser på. Vi monterar ett material som inte går sönder och som inte brinner. En bonus är att skivorna kan utsmyckas och tryckas, något som kan gynna ett område både estetiskt och säkerhetsmässigt. Sen är en stor bidragande anledning vår förmåga att bidra i projekteringen från ruta ett. Ju mer specifika och avancerade lösningar kunden vill ha, desto mer gynnsamt blir det för Hammerglass då vi samarbetar med beställaren i hela fasen från projektering, via tillverkning till montage.

För frågor eller mer information, kontakta följande personer på Hammerglass AB:
Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig Infrastruktur: ulf.bergstrom@hammerglass.se, +46 706 90 89 50
Bengt Nilsson, VD: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29


Infrastruktur 2019-02-27

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår”, där södra stambanan mellan Malmö och Lund fördubblar sin spårkapacitet. Redan 2018 började Hammerglass sitt bidrag till en bättre ljudmiljö genom monteringen av en okrossbar, högpresterande bullerskärm i Arlöv, på bron över Lommavägen.

”Fyra spår” och tågsträckan mellan Lund och Arlöv byggs i många delar under marknivå för att minska bullerstörningar för boende längs sträckan. Men på de platser där det är oundvikligt att tågen går i marknivå, exempelvis vid Burlöv och samhällets nya pendlarstation, behövs andra bullerdämpande åtgärder.  Hammerglass kommer med sina specialanpassade produkter och sin långa erfarenhet av bullerbekämpning längs räls och väg att se till att ljudet från järnvägen hålls på öronvänliga nivåer. Beställare och byggherre i projektet är Trafikverket och huvudentreprenör är konsortiet NCC/OHL.

Hammerglass kommer under den kommande perioden att bygga ytterligare fyra bullerskärmar som tillsammans är runt mäter runt 200 meter. Hela byggprocessen löper över tre år där den första etappen genomfördes under hösten 2018. En komplicerande faktor vid projektet är att det inte går att använda standardlösningar på grund av förbipasserande höghastighetståg.

Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig för Infrastruktur på Hammerglass AB kommenterar Hammerglass skräddarsydda lösning:
– I och med att vi måste dimensionera skärmarna utifrån att det passerar tågekipage som kör i 250 km/h kan vi inte göra en standardlösning. Konstruktionen måste anpassas för att hantera det tryck som skapas när tåget kommer i hög fart. I detta arbete underlättar det att arbeta med egna konstruktörer så att lösningen kan optimeras utifrån materialet. Trafikverket har valt oss på grund av våra goda referenser tillsammans med produkten som med sin hållbarhet ger en lång livslängd.
Bullerskärmarna som fästs in i Hammerglass egna stolpsystem kommer att vara upp till drygt fyra meter höga och förses med ett motivtryck som både minskar risken för inflygande fågel och som fungerar rent dekorativt.

Hela ordersumman på Hammerglass arbete i denna etapp ligger på cirka 5,2 miljoner kronor och med tanke på att ”Fyra spår” har många etapper kvar finns förhoppningen om att få leverera fler lösningar som bidrar till säkrare och lugnare närmiljöer runt järnvägen.
– Då hela ”Fyra spår” är ett jätteprojekt som beräknas vara i full drift 2024, hoppas vi att våra tjänster kommer till nytta längre fram. Det är en av våra största styrkor, att vi levererar hela projekt, från idé till slutbesiktning och därmed tar ansvar för både design och konstruktion, avslutar Ulf.

För frågor eller mer information, kontakta följande personer på Hammerglass AB:
Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig Infrastruktur: ulf.bergstrom@hammerglass.se, +46 706 90 89 50
Bengt Nilsson, VD: bengt.nilsson@Hammerglass.se, +46 733 54 00 29

OM Hammerglass AB
Företaget startades 2006 med fokus på fastighetsbranschen och är ensamma om att erbjuda okrossbara isolerglas med full isolerglasgaranti till skolor, butiker, industrier med mera. I dag har Hammerglass ytterligar två divisioner. Infrastruktur har tagit fram egna lösningar för okrossbara bullerskärmar, busskurer, järnvägsstationer, broar och tunnlar. Automotive fokuserar på entreprenadmaskiner och utryckningsfordon. Bolaget omsätter drygt 80 miljoner och har 35 anställda. Ca 30% av omsättningen går på export, där de nordiska länderna, Tyskland och USA/Kanada är störst. Bolaget ägs av VD Bengt Nilsson, LMK Industri AB och av Roy Hansson.


Fastighet 2018-03-24

Rekordbeställning på skottsäkra glas

Hammerglass AB har landat bolagets genom tiderna största order, genom en beställning på 18 miljoner kronor i skottsäkra och explosionssäkra fönster och dörrar. Ordern ingår i affärsområde Fastighet och befäster Hammerglass ledande marknadsposition inom skyddsglasområdet.

– Tyvärr innebär de mycket stränga sekretesskraven att vi inte får gå ut med vare sig kund eller objekt, men jag kan bekräfta att installationen kommer att utföras under Q3 och Q4 i år, och att det gäller uppgradering av en fastighet i Sverige, säger Hammerglass affärsområdeschef, Torbjörn Timmermans.

– Vi har sedan länge erbjudit beskjutningshämmande lösningar som tack vare Hammerglass egenskaper är mycket tunnare och lättare än traditionella skottsäkra rutor. I och med att vi dessutom kan tillverka skottsäkra isolerglas, blir låg vikt och tunnare glaspaket extra betydelsefullt. Förutom att leverera kompletta fönster- och dörrsystem, kan vi även ansvara för allt från infästningslösningar till nyckelfärdigt montage. I samråd med kunden fastställer vi hotbild, gör en genomgående riskbedömning av objektet (Security Assessment) och presenterar slutligen en lösning.

– Fortfarande är det många som tror att det räcker att ha en skyddsfilm på insidan av rutan för att stå emot terrorangrepp. Tyvärr visar både erfarenhet och tester att inte ens klassade filmer hjälper i särskild hög grad. I 9 fall av 10 saknas dessutom möjlighet att förankra filmen i fönsterkarmen på ett korrekt sätt, vilket innebär att hela glaspaketet åker in i rummet vid ett kraftigt angrepp. Vi lever i en värld med ständigt ökande risk för terrorangrepp och allt fler inser vikten av att ha rätt typ av skydd om något skulle hända.

Bengt Nilsson, VD för Hammerglass AB i Förslöv, ser nu att det behövs ytterligare investeringar i både produktionsutrustning och personal för att klara den ökade efterfrågan.
– Vi ökade omsättningen med 80% från 2016 till 2017 och redan vid utgången av februari i år hade vi 2018 års budget hemma, säger Bengt Nilsson. Det är självklart oerhört glädjande, men vi har också under många år lagt grunden som möjliggjort denna marknadsnärvaro och volymökning. Ungefär 40% av omsättningen går på export och även om vi ökar i Sverige så ser vi framför allt att potentialen för våra produkter i utlandet växer. Förutom affärsområde Fastighet arbetar vi även inom affärsområdena Infrastruktur och Automotive. Även dessa visar bra tillväxt vilket gör att det kommer vara aktuellt med ytterligare anställningar under året, avslutar Bengt Nilsson.


"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
Infrastruktur 2018-01-18

Ännu en Malmötunnel har smyckats för säkerhetens skull

Nobeltunneln badar i ljus numera, den är dessutom smyckad med konst av elever och lokala konstnärer. Allt för att cyklister och fotgängare ska känna sig säkrare.

På torsdagen invigdes den tidigare så dystra tunneln gemensamt av eleverna på Kastanjeskolan och Sofielundsskolan, politiker, tjänstemän och konstnärerna. Förra året utsågs Malmö till världens femte bästa cykelstad. För att man som cyklist lätt ska kunna ta sig runt i staden krävs gång- cykeltunnlar. I Malmö finns ett åttiotal. Dessa tunnlar är i varierat skick och för ungefär femton år sedan började gatukontoret titta på hur man kan göra tunnlarna säkrare och tryggare. Först och främst har det handlat om att klippa ner buskar och träd som skymmer sikt i anslutning till tunnlarna, att måla tak och väggar samt att ha belysning dygnet runt.

Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln
Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln

– Det här är första gången vi använder Hammerglass som både är okrossbart och kan tvättas av med vatten om någon klottrar, sa Hjalmar Falck, utvecklingssamordnare på gatukontoret innan han lämnade över invigningstalet till Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden.

Nämnden har satsat fyra miljoner kronor på att förvandla Nobeltunneln vid Södervärn från ett ställe man undvek till att kanske bli en mötesplats.
– Ni ska känna er stolta och skryt gärna med vad ni har gjort, sa Andreas Schönström till de unga konstnärerna.

Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan
Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan

Trettonåriga Vivianne Ye från Sofielundsskolan är en av eleverna som illustrerat tunneln. Hon blev förvånad över att hennes verk blev så stort i tunneln.
– Vi jobbade med A4-papper, säger hon.

Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln

Eleverna fick arbeta på temat rörelse. Ett tema som konstnären Mårten Grön bestämt. Hans verk "Att färdas" pryder den ena väggen, elevernas den andra.
– Kloten representerar både kaos och dem som färdas i tunneln, säger Mårten Grön.

De runda målningarna på den gröna vägen har olika uttryck – från ljust, glatt till mörkt och intensivt.
– I dag är jag definitivt den, säger han och pekar på det största och gladaste klotet på väggen. Men en annan dag känner jag mig som någon annan.

Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson
Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson

Drygt trettio tunnlar i Malmö har likt Nobeltunneln fått extra utsmyckningar. De flesta med olika typer av konstverk som målningar och några tunnlar har klätts med mosaik. Just mosaik finns i gångtunneln under Dalaplan. Tunneln utsågs 2012 – av Belysningsbranschen – till värst i Sverige med motiveringen: "En fruktansvärd tunnel, som en mardröm som aldrig tar slut. Den kan sätta skräck i den modigaste människan."
– Belysningen var jätteviktig där, säger Torbjörn Anderson, projektledare på gatukontoret.

Enligt Torbjörn Anderson jobbar gatukontoret även med att förbättra tryggheten i de gång- och cykeltunnlar som går under Munkhättegatan.
– Det är ingen som vill gå där kvällstid, säger han.

Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård
Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård

Malmös kanske mest kända leende hittar man i en gång- och cykeltunnel under järnvägen vid Rosengård. Här finns Zlatans mun i kakel på ena väggen. På andra sidan har elever gjort handavtryck och det finns symboler för vind, sol, luft och vatten. Konstverken invigdes i maj 2006.

Text: Maria Lovén, Lotta Satz, Peter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>