Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats (för att anpassa innehåll, analysera webbtrafik samt tillhandahålla funktioner för sociala medier och annonser). Du godkänner användningen av cookies genom att surfa vidare på webbplatsen. Mer information om vår integritetspolicy hittar du här>>
Hammerglass VD Bengt Nilsson framför ännu en RABS/Skyddsklass 3 försändelse på väg ut i världen
Hammerglass VD Bengt Nilsson framför ännu en RABS/Skyddsklass 3 försändelse på väg ut i världen
2019-04-03

Redo för Norges tuffare krav på okrossbart i entreprenadmaskiner

Nu är det inte längre upp till varje entreprenör att avgöra vad som är ett tillräckligt skydd i en entreprenadmaskin som arbetar med i gruv- och stenhanteringsnäringen. Med uppenbara risker för stenras, rikoschetter och explosioner har Statens Vegvesen i Norge tydlig specificerat vilka krav som gäller om man ska arbeta i deras upphandlade projekt – krav som Hammerglass som en av få klarar att uppnå med sina lösningar.

Den 11 mars 2019 införde Statens Vegvesen formella krav på Skyddsklass 3 i alla entreprenadmaskiner som arbetar med risk för odetonerat sprängmedel. Detta innebär att i alla Statens Vegvesens vägprojekt, stenbrott, tunnelarbeten med mera kräver sprängsäker ruta som frontruta (RABS) och okrossbara glas i samtliga övriga rutor. Kraven gäller inte bara i grävare, utan i alla maskiner. Med detta ställningstagande visar Norge att de tar HMS och säkerhet på allvar. Branschen välkomnar beslutet då det tidigare varit svårt att hitta enighet kring vad som är en säker maskin. Nu har man från myndighetshåll satt ner foten och kräver Skyddsklass 3.

Även Sverige har sedan tidigare ställt motsvarande krav på maskiner som arbetar med stenhantering, men har inte definierat en lika tydlig kravspecifikation som Norge med Skyddsklass 3. Oavsett tydigheten så är kraven de samma. Innebörden är att föraren ska sitta skyddad bakom en sådan lösning att personen i fråga är trygg och säker även vid ras och explosioner. För att klara den kravbilden krävs just den Skyddsklass 3-standard som specificerats av Statens Vegvesen.

Marknaden har vaknat
Efterfrågan på säkrare maskinmiljöer fortsätter att öka i takt med insikten om vinsterna med rätt skyddsåtgärder. Samtidigt ställer fler uppdragsgivare högre krav på att entreprenörerna har maskiner med rätt skydd för uppgiften - precis som Statens Vegvesen.

Redan innan de nya kraven offentliggjorts har Hammerglass sett en ökad efterfrågan på Klass 3-lösningar från både Norge och Sverige. I slutet av 2018 gjorde det norska entreprenadföretaget Rise Service AS en rekordorder på 100 maskiner – den största som Volvo maskin någonsin tagit emot och där samtliga fordon utrustas med okrossbara Hammerglass i förarhyttens rutor. Utöver denna läggs det dagligen beställningar på enskilda maskiner som ska konverteras eller uppdateras till Skyddsklass 3.

Hammerglass står redo för ökad efterfrågan
Hammerglass har i sin position som marknadsledande inom skyddsglas förberett sig för en ökad efterfrågan. Då Skyddsklass 3-kraven har skapat helt nya spelregler tror Bengt Nilsson, VD på Hammerglass, att det väntas en rejäl anstormning avseende efterfrågan på Skyddsklass 3-lösningar.
– Vi har förväntat oss en tydligare specifikation av vad som gäller i flera år och nu har Statens Vegvesen tagit täten i en mycket viktig arbetsmiljöfråga. Där man tidigare har kunnat ducka för informella krav måste man säkerställa att ens fordon klarar Skyddsklass 3-kraven om man tänker arbeta inom statliga projekt. Bra för branschen och alla maskinförare.

För det skånska säkerhetsföretaget väntas lagändringen ge ett ytterligare uppsving i en redan tydlig medvind.
– För oss som företag bäddar detta för tillväxt och det är troligt att det kan bli aktuellt med en utökning av personalstyrkan både på konstruktörssidan och i produktionen. Men vi är mycket väl förberedda, avslutar Bengt.

För frågor eller mer information, kontakta följande personer på Hammerglass AB:
Bengt Nilsson, VD: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29


2020-05-29

Slösa inte mer skattemedel på trasiga busskurer!

Landets kommuner lägger varje år enorma summor på vandaliserade busskurer. I den ekonomiska livscykeln för ett demolerat väderskydd ingår sanering av glaskross och graffiti, beställning av nytt glas och montering. En tidsödande och omständlig process som i många fall görs helt i onödan, eftersom kuren utsätts igen och igen. Det vore en sak om det inte fanns hållbara alternativ på marknaden – men det gör det!

Hammerglass är specialister på okrossbara glaslösningar och har tagit fram och testat en busskur som är den enda i sitt slag, inte bara delvis okrossbar – utan helt och hållet omöjlig att förstöra. Kuren är gjord i kraftigt varmgalvaniserat stål, till skillnad mot de flesta andra på marknaden som tillverkas i aluminiumprofiler. Den levereras med okrossbara paneler, 300 gånger starkare än glas, med ett specialdesignat infästningssystem som hindrar att panelerna sparkas ut. Skivorna brinner inte och deras nanobehandlade, glatta yta är sämsta tänkbara underlag för klotter.

Kuren börjar spara pengar så snart den kommit på plats. Pengar som kan läggas på annat.

Bakom vandaliseringen ligger ett psykosocialt problem som Hammerglass inte kan lösa, men vi kan angripa saken från andra hållet. Vi kan göra dådet verkningslöst. Alltså tråkigt. Om kuren inte går sönder så är chansen stor att försöken upphör, ingen buse riskerar att känna sig bortgjord.

I det här fallet är vi bara en upphandling ifrån att bidra till ett mer hållbart samhälle – låt oss göra det tillsammans.

URVAL VANDALISERADE BUSSKURER - FAKTA 2019

  • Göteborgs randkommuner betalade räkningar på sammanlagt 1,4 miljoner kronor.
  • Hallandstrafikens nota landade på 800 000 kr.
  • I Södertälje gick 2 miljoner kronor till spillo.
  • Skånetrafiken hamnade back med att laga sina väderskydd eftersom lagret av nya rutor tog slut.
  • I Östersunds kommun tog man beslutet att inte laga trasiga kurer alls under en period, eftersom det inte kändes lönt.
  • Det mest hårresande exemplet kommer från Sala kommun, där 21 busskurer slogs sönder under samma helg i oktober.

Kostnaden för att byta en enda krossad ruta ligger kring 1 400 kr.


Fastighet 2020-02-01

Hammerglass AB inleder rikstäckande samarbete med Ryds Glas AB

Samhällets allt hårdare klimat och en ökande jakt på säkerhet gör att efterfrågan på Hammerglass okrossbara glaslösningar är större än någonsin. Som en del i sin tillväxt fördjupar nu Hammerglass AB sitt samarbete med Ryds Glas AB till att gälla hela Sverige - från Malmö i söder till Skellefteå i norr.

Hammerglass har under flera år arbetat tätt tillsammans med flera lokala enheter inom Ryds-koncernen. Samarbetet har fungerat mycket bra och den naturliga fortsättningen är att låta den lokala affärsrelationen utvecklas till ett rikstäckande avtal – med täckning över hela landet. Det rikstäckande avtalet möjliggör att parterna kan möta marknadens efterfrågan på vandalsäkra och okrossbara glaslösningar. Samtliga enheter inom Ryds Glas kommer att marknadsföra och erbjuda Hammerglass breda och unika produktsortiment.

– Samarbetet med Ryds Glas är ett utmärkt sätt för oss på Hammerglass att kunna erbjuda marknaden de bästa produkterna med snabb och professionell service. Ryds Glas arbetar målmedvetet med sin marknadsföring och sitt starka varumärke och vi ser en stor potential i gemensamma affärer genom en ökad tillgänglighet av våra produkter över hela Sverige, säger Hans Andersson, Affärsområdeschef Fastighet på Hammerglass AB.

Christer Rydberg, Kommersiell chef på Ryds Glas, tillägger:
– Vi ser framemot att utöka vårt samarbete med Hammerglass genom det rikstäckande avtalet. Nu får vi ett starkare erbjudande till våra företagskunder över hela landet.

För frågor eller mer information, vänligen kontakta:
Hans Andersson, Affärsområdeschef Fastighet, Hammerglass AB
0703-10 41 10, hans.andersson@hammerglass.se

Christer Rydberg, Kommersiell chef, Ryds Glas AB
042-329 429, christer.rydberg@rydsglas.se

OM Hammerglass AB - UNBREAKABLE.
Hammerglas startades 2006 och består idag av tre divisioner – Fastighet, Infrastruktur och Automotive. Fastighet arbetar mot fastighets- och säkerhetsbranschen och är idag ensamma om att erbjuda okrossbara isolerglas med full isolerglasgaranti till skolor, butiker, industrier med mera. Infrastruktur har utvecklat egna lösningar för okrossbara bullerskärmar, busskurer, resecenter, broar och tunnlar. Automotive säkrar upp förarmiljöer i entreprenadmaskiner och utryckningsfordon. Bolaget omsätter drygt 80 miljoner och har 40 anställda. Ca 30% av omsättningen går på export, där de nordiska länderna, Tyskland och USA/Kanada är störst. Bolaget ägs av VD Bengt Nilsson, LMK Forward AB, NEA Partners AB och av Roy Hansson.

OM Ryds Glas  - VI ÄLSKAR GLAS – OCH DET HAR VI GJORT I DRYGT 70 ÅR
På Ryds Glas har vi arbetat med glas i drygt 70 år. Företaget startades av Erik Ryd i Sundsvall 1947, och när sönerna Georg och Leif tog över började verksamheten expandera. Idag är vi Sveriges ledande glasmästeri, med 46 glasmästerier över hela landet – från Malmö i söder till Skellefteå i norr. Vårt huvudkontor hittar du i Helsingborg. All vår personal är utbildad och alla våra glasmästerier är kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöcertifierade genom ISO 9001, ISO 14001 och ISO 45001. Det betyder att du alltid är i trygga händer när du anlitar oss.


2019-10-22

Hammerglass Automotive expanderar i Tyskland

Hammerglass Automotive ångar vidare i den europeiska entreprenadvärlden och nästa stopp på vägen mot tryggare förarmiljöer och bättre driftsekonomi är Tyskland.

Den svenska skyddsglastillverkaren Hammerglass fortsätter nu sin resa ut i världen och har under förhösten etablerat sig med dotterbolag i Tyskland. Hammerglass Automotive, som är marknadsledande inom segmentet entreprenadmaskiner, finns sedan tidigare med egna bolag i Sverige, Norge och Danmark och med i expansionsplanerna finns ytterligare länder i Europa och övriga världen.

Hammerglass öppnar i Nürnberg

Ansvarig för den affärsmässiga utvecklingen i Tyskland blir Oliver Afsah, som i början av september lämnat sin tjänst på bolaget Thyssenkrupp för att landa på Hammerglass GmbH:s Nürnbergs-kontor. Redan idag finns Hammerglass etablerat i Tyskland som produkt, men utan en egen säljorganisation. Även om Hammerglass glassystem finns tillgängligt för de flesta varumärken och modeller finns det fortfarande luckor i sortimentet.

– Hammerglass målsättning är att inom kort finnas tillgängliga för samtliga maskinfabrikat - antingen som tillval när kunden köper ny maskin, eller på eftermarknaden när en ruta gått sönder eller om man behöver säkra upp maskinen för tuffare arbetspass, säger Oliver om satsningen i Tyskland.

Oliver kommer att ansvara för den tyska verksamheten och är just nu inne i ett intensivt skede med produktutbildningar och marknadsplanering. Mycket energi kommer att läggas på att bygga relationer med Hammerglass partners, och som tysktalande blir kommunikationen enklare.
– Det kommer att vara en stor fördel att jag både finns där kunden är geografiskt och dessutom har språket som modersmål. Den största utmanigen med Hammerglass Automotive i Tyskland blir att får marknaden medveten om att det inte finns några alternativ till Hammerglass, avslutar Oliver med ett leende.

Tillväxt även i Sverige

Det är inte bara i Tyskland som Hammerglass upplever tillväxt utan även på hemmaplan expanderar företaget. Senast ombord på Hammerglass-skutan i Sverige är:
Hans Andersson, ny Affärsområdeschef för Hammerglass Fastighet i Norden
Magnus Widell, Projektledare Hammerglass Infrastruktur, Sverige
Malin Påhlsson, Konstruktör Hammerglass Automotive, Sverige

– Efterfrågan på våra produkter och tjänster innebär hela tiden att vi måste bemanna med rätt resurser på rätt plats. Även om det är svårt att hitta rätt personal har vi än en gång haft turen att hitta riktigt duktiga medarbetare, säger Bengt Nilsson, VD på Hammerglass AB.