Till slut hittade jag ingen ursäkt längre, det var bara att gå ut i garaget och börja bygga, säger Thomas Koch.
Till slut hittade jag ingen ursäkt längre, det var bara att gå ut i garaget och börja bygga, säger Thomas Koch.
Hammerglass 2018-01-23

Byggde egen elbil i garaget i Vejbystrand

Han flyttade till Sverige för att jobba för Koenigsegg. Sedan dess har ingenjören Thomas Koch arbetat med att ta fram allt från cyklar till motorer. Nu ska han lansera sin egen elbil, byggd i garaget hemma i Vejbystrand.

Bromssystemet väntar på att färdigställas men i övrigt är Thomas Kochs prototyp av elbilen Ecoist så gott som körbar. Den har tagit form hemma i hans garage i Vejbystrand och står nu i #pixlapirens lokaler på Oslopiren i Helsingborg. Thomas Koch flyttade från Tyskland till Sverige i början av 2000-talet för att jobba för Koenigsegg, som en av bilföretagets första ingenjörer. Sedan dess har Thomas, som är fordonsingenjör, jobbat bland annat med att ta fram cyklar, motorer till motorcyklar, industrilås och inredning till en segelbåt. Idén till en egen elbil började ta form redan för tio år sedan när han bodde i Göteborg.
– I bilköerna såg jag alla som satt själva i sina stora bilar. Och det gjorde ju jag också. Det kändes helt fel, jag har ett ganska stort miljötänk. Jag började skissa på idéer, då växte det här fram som ett sidoprojekt.

Thomas Koch har byggt sin prototyp hemma i garaget i Vejbystrand. Nu står den i Helsingborg och väntar på att färdigställas.
Thomas Koch har byggt sin prototyp hemma i garaget i Vejbystrand. Nu står den i Helsingborg och väntar på att färdigställas.
Elbilen har ett chassi i stål och kaross i naturfiber.
Elbilen har ett chassi i stål och kaross i naturfiber.

Nu har han flyttat tillbaka till Ängelholms kommun. När Thomas Koch blev förälder fick han en rejäl tankeställare och bestämde sig för att ta tag i projektet på riktigt.
– Jag tänkte: Vad gör jag med min talang för nästa generation? Till slut hittade jag ingen ursäkt längre, det var bara att gå ut i garaget och börja bygga.

Han började med att ta fram enkla chassin i trä. Den färdiga prototypen är ett stålchassi med kaross i naturfiber. Elbilen ska kunna köra i 90 kilometer i timmen och går åtta mil innan batteriet måste laddas.
– Tanken är att den ska vara så strömlinjeformad som möjligt, för att kunna pendla längre på lite batteri.

Thomas Koch flyttade från Tyskland till Sverige för 17 år sedan för att jobba för Koenigsegg.
Thomas Koch flyttade från Tyskland till Sverige för 17 år sedan för att jobba för Koenigsegg.

Elbilen kommer att klassas som en trehjulig motorcykel. Prototypen är ensitsig, men Thomas Koch planerar för en tandem-modell också.
– Jag ville göra den som extrem som möjligt, och skaka om lite på marknaden.

Det är egentligen inte en stadsbil, utan tänkt som en pendlarbil för landsvägskörning, för den som bor några mil utanför stan.
Tanken är att producera en förserie på 20 bilar, fem är redan förbeställda. Nu krävs att han får ihop finansiering till utveckling och tillverkning.
Men först ska de sista detaljerna på plats.
– Jag väntar på fint väder, sedan ska vi ha lite provkörning och visa att den går att köra.

Text: Emelie Malmros
Bild: Niklas Gustavsson
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-23>>


Fastighet 2018-03-24

Rekordbeställning på skottsäkra glas

Hammerglass AB har landat bolagets genom tiderna största order, genom en beställning på 18 miljoner kronor i skottsäkra och explosionssäkra fönster och dörrar. Ordern ingår i affärsområde Fastighet och befäster Hammerglass ledande marknadsposition inom skyddsglasområdet.

– Tyvärr innebär de mycket stränga sekretesskraven att vi inte får gå ut med vare sig kund eller objekt, men jag kan bekräfta att installationen kommer att utföras under Q3 och Q4 i år, och att det gäller uppgradering av en fastighet i Sverige, säger Hammerglass affärsområdeschef, Torbjörn Timmermans.

– Vi har sedan länge erbjudit beskjutningshämmande lösningar som tack vare Hammerglass egenskaper är mycket tunnare och lättare än traditionella skottsäkra rutor. I och med att vi dessutom kan tillverka skottsäkra isolerglas, blir låg vikt och tunnare glaspaket extra betydelsefullt. Förutom att leverera kompletta fönster- och dörrsystem, kan vi även ansvara för allt från infästningslösningar till nyckelfärdigt montage. I samråd med kunden fastställer vi hotbild, gör en genomgående riskbedömning av objektet (Security Assessment) och presenterar slutligen en lösning.

– Fortfarande är det många som tror att det räcker att ha en skyddsfilm på insidan av rutan för att stå emot terrorangrepp. Tyvärr visar både erfarenhet och tester att inte ens klassade filmer hjälper i särskild hög grad. I 9 fall av 10 saknas dessutom möjlighet att förankra filmen i fönsterkarmen på ett korrekt sätt, vilket innebär att hela glaspaketet åker in i rummet vid ett kraftigt angrepp. Vi lever i en värld med ständigt ökande risk för terrorangrepp och allt fler inser vikten av att ha rätt typ av skydd om något skulle hända.

Bengt Nilsson, VD för Hammerglass AB i Förslöv, ser nu att det behövs ytterligare investeringar i både produktionsutrustning och personal för att klara den ökade efterfrågan.
– Vi ökade omsättningen med 80% från 2016 till 2017 och redan vid utgången av februari i år hade vi 2018 års budget hemma, säger Bengt Nilsson. Det är självklart oerhört glädjande, men vi har också under många år lagt grunden som möjliggjort denna marknadsnärvaro och volymökning. Ungefär 40% av omsättningen går på export och även om vi ökar i Sverige så ser vi framför allt att potentialen för våra produkter i utlandet växer. Förutom affärsområde Fastighet arbetar vi även inom affärsområdena Infrastruktur och Automotive. Även dessa visar bra tillväxt vilket gör att det kommer vara aktuellt med ytterligare anställningar under året, avslutar Bengt Nilsson.


"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
Infrastruktur 2018-01-18

Ännu en Malmötunnel har smyckats för säkerhetens skull

Nobeltunneln badar i ljus numera, den är dessutom smyckad med konst av elever och lokala konstnärer. Allt för att cyklister och fotgängare ska känna sig säkrare.

På torsdagen invigdes den tidigare så dystra tunneln gemensamt av eleverna på Kastanjeskolan och Sofielundsskolan, politiker, tjänstemän och konstnärerna. Förra året utsågs Malmö till världens femte bästa cykelstad. För att man som cyklist lätt ska kunna ta sig runt i staden krävs gång- cykeltunnlar. I Malmö finns ett åttiotal. Dessa tunnlar är i varierat skick och för ungefär femton år sedan började gatukontoret titta på hur man kan göra tunnlarna säkrare och tryggare. Först och främst har det handlat om att klippa ner buskar och träd som skymmer sikt i anslutning till tunnlarna, att måla tak och väggar samt att ha belysning dygnet runt.

Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln
Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln

– Det här är första gången vi använder Hammerglass som både är okrossbart och kan tvättas av med vatten om någon klottrar, sa Hjalmar Falck, utvecklingssamordnare på gatukontoret innan han lämnade över invigningstalet till Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden.

Nämnden har satsat fyra miljoner kronor på att förvandla Nobeltunneln vid Södervärn från ett ställe man undvek till att kanske bli en mötesplats.
– Ni ska känna er stolta och skryt gärna med vad ni har gjort, sa Andreas Schönström till de unga konstnärerna.

Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan
Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan

Trettonåriga Vivianne Ye från Sofielundsskolan är en av eleverna som illustrerat tunneln. Hon blev förvånad över att hennes verk blev så stort i tunneln.
– Vi jobbade med A4-papper, säger hon.

Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln

Eleverna fick arbeta på temat rörelse. Ett tema som konstnären Mårten Grön bestämt. Hans verk "Att färdas" pryder den ena väggen, elevernas den andra.
– Kloten representerar både kaos och dem som färdas i tunneln, säger Mårten Grön.

De runda målningarna på den gröna vägen har olika uttryck – från ljust, glatt till mörkt och intensivt.
– I dag är jag definitivt den, säger han och pekar på det största och gladaste klotet på väggen. Men en annan dag känner jag mig som någon annan.

Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson
Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson

Drygt trettio tunnlar i Malmö har likt Nobeltunneln fått extra utsmyckningar. De flesta med olika typer av konstverk som målningar och några tunnlar har klätts med mosaik. Just mosaik finns i gångtunneln under Dalaplan. Tunneln utsågs 2012 – av Belysningsbranschen – till värst i Sverige med motiveringen: "En fruktansvärd tunnel, som en mardröm som aldrig tar slut. Den kan sätta skräck i den modigaste människan."
– Belysningen var jätteviktig där, säger Torbjörn Anderson, projektledare på gatukontoret.

Enligt Torbjörn Anderson jobbar gatukontoret även med att förbättra tryggheten i de gång- och cykeltunnlar som går under Munkhättegatan.
– Det är ingen som vill gå där kvällstid, säger han.

Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård
Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård

Malmös kanske mest kända leende hittar man i en gång- och cykeltunnel under järnvägen vid Rosengård. Här finns Zlatans mun i kakel på ena väggen. På andra sidan har elever gjort handavtryck och det finns symboler för vind, sol, luft och vatten. Konstverken invigdes i maj 2006.

Text: Maria Lovén, Lotta Satz, Peter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>


Infrastruktur 2017-11-01

Bullerskärm med lövmönster är på plats!

Under sommaren har det arbetats flitigt med montaget av den 750 m långa skärmen vid E-22 i Kalmar. Då fåglarna flyger tätt i Kalmar-regionen har hela skärmen screentryckts med Hammerglass stiliserade LÖV-mönster som inflygningsskydd. Dessutom är 12 av de knappt 400 Hammerglass-skivorna i skärmen försedda med ett specialframtaget motivtryck för Kalmar-stad.

  • Transparent/genomskinlig okrossbar skärm
  • Naturnära mönster av stiliserade löv som inflygningsskydd för fåglar, samt specialframtaget motivtryck för Kalmar stad
  • Individuellt uppmätta parallelltrapets-skurna skivor följer terrängen istället för att skärmen trappas där marken lutar
  • Lätt att sanering av graffiti och smuts från vägen

Hammerglass 0000-00-00

Semesterstängt

Produktionen håller stängt för semester vecka 29-31 (16:e juli - 5:e augusti). Eventuella utleveranser sker under vecka 30.
Orderavdelningen är stängd  vecka 31 (30:e juli - 5:e augusti).
Vi önskar er en härlig sommar!