Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats (för att anpassa innehåll, analysera webbtrafik samt tillhandahålla funktioner för sociala medier och annonser). Du godkänner användningen av cookies genom att surfa vidare på webbplatsen. Mer information om vår integritetspolicy hittar du här>>
Automotive 2019-01-01

Besök oss på Arctic Entrepreneur

Hammerglass Automotive på mässa:
Besök oss på Arctic Entrepreneur
Torg 7, Monter 109
The Cube, Clarion Hotel & Congress Oslo Airport

22-24 januari 2019


Hammerglass VD Bengt Nilsson framför ännu en RABS/Skyddsklass 3 försändelse på väg ut i världen
Hammerglass VD Bengt Nilsson framför ännu en RABS/Skyddsklass 3 försändelse på väg ut i världen
2019-04-03

Redo för Norges tuffare krav på okrossbart i entreprenadmaskiner

Nu är det inte längre upp till varje entreprenör att avgöra vad som är ett tillräckligt skydd i en entreprenadmaskin som arbetar med i gruv- och stenhanteringsnäringen. Med uppenbara risker för stenras, rikoschetter och explosioner har Statens Vegvesen i Norge tydlig specificerat vilka krav som gäller om man ska arbeta i deras upphandlade projekt – krav som Hammerglass som en av få klarar att uppnå med sina lösningar.

Den 11 mars 2019 införde Statens Vegvesen formella krav på Skyddsklass 3 i alla entreprenadmaskiner som arbetar med risk för odetonerat sprängmedel. Detta innebär att i alla Statens Vegvesens vägprojekt, stenbrott, tunnelarbeten med mera kräver sprängsäker ruta som frontruta (RABS) och okrossbara glas i samtliga övriga rutor. Kraven gäller inte bara i grävare, utan i alla maskiner. Med detta ställningstagande visar Norge att de tar HMS och säkerhet på allvar. Branschen välkomnar beslutet då det tidigare varit svårt att hitta enighet kring vad som är en säker maskin. Nu har man från myndighetshåll satt ner foten och kräver Skyddsklass 3.

Även Sverige har sedan tidigare ställt motsvarande krav på maskiner som arbetar med stenhantering, men har inte definierat en lika tydlig kravspecifikation som Norge med Skyddsklass 3. Oavsett tydigheten så är kraven de samma. Innebörden är att föraren ska sitta skyddad bakom en sådan lösning att personen i fråga är trygg och säker även vid ras och explosioner. För att klara den kravbilden krävs just den Skyddsklass 3-standard som specificerats av Statens Vegvesen.

Marknaden har vaknat
Efterfrågan på säkrare maskinmiljöer fortsätter att öka i takt med insikten om vinsterna med rätt skyddsåtgärder. Samtidigt ställer fler uppdragsgivare högre krav på att entreprenörerna har maskiner med rätt skydd för uppgiften - precis som Statens Vegvesen.

Redan innan de nya kraven offentliggjorts har Hammerglass sett en ökad efterfrågan på Klass 3-lösningar från både Norge och Sverige. I slutet av 2018 gjorde det norska entreprenadföretaget Rise Service AS en rekordorder på 100 maskiner – den största som Volvo maskin någonsin tagit emot och där samtliga fordon utrustas med okrossbara Hammerglass i förarhyttens rutor. Utöver denna läggs det dagligen beställningar på enskilda maskiner som ska konverteras eller uppdateras till Skyddsklass 3.

Hammerglass står redo för ökad efterfrågan
Hammerglass har i sin position som marknadsledande inom skyddsglas förberett sig för en ökad efterfrågan. Då Skyddsklass 3-kraven har skapat helt nya spelregler tror Bengt Nilsson, VD på Hammerglass, att det väntas en rejäl anstormning avseende efterfrågan på Skyddsklass 3-lösningar.
– Vi har förväntat oss en tydligare specifikation av vad som gäller i flera år och nu har Statens Vegvesen tagit täten i en mycket viktig arbetsmiljöfråga. Där man tidigare har kunnat ducka för informella krav måste man säkerställa att ens fordon klarar Skyddsklass 3-kraven om man tänker arbeta inom statliga projekt. Bra för branschen och alla maskinförare.

För det skånska säkerhetsföretaget väntas lagändringen ge ett ytterligare uppsving i en redan tydlig medvind.
– För oss som företag bäddar detta för tillväxt och det är troligt att det kan bli aktuellt med en utökning av personalstyrkan både på konstruktörssidan och i produktionen. Men vi är mycket väl förberedda, avslutar Bengt.

För frågor eller mer information, kontakta följande personer på Hammerglass AB:
Bengt Nilsson, VD: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29


Infrastruktur 2019-02-28

Hammerglass bidrar till Fåfängans utveckling

Hammerglass klär in den nya anslutningsövergången till bron över E20 vid Olskroken i Göteborg. Området heter Fåfängan och namnet passar bra, eftersom den nya inklädnaden från Hammerglass kommer att bli en fröjd både estetiskt och säkerhetsmässigt. Hammerglass insats i projektet är att leverera en transparent elskyddsinklädnad till anslutningsbron som går över järnvägen.

Rälsområdet runt Olskroken är en av Sveriges mest trafikerade knutpunkter för järnvägstrafik. Både gods- och persontåg trängs på en begränsad yta som nu ska utvecklas för att möta framtidens krav. Hela projektet är omfattande och komplext där produktexperter som Hammerglass kommer till sin rätt för att bidra till den bästa lösningen inom sitt område. Byggherre för projektet är Trafikverket och huvudentreprenör är PEAB.

Med sin elskyddslösning är Hammerglass på väg att sätta en ny standard inom området. På övergången vid Olskroken används upp till 2,5 meter höga Hammerglass-skivor som inte behöver kompletteras med galler. Själva skyddstekniken som Hammerglass erbjuder är relativt ny och börjar få fäste vid nyanläggning och renovering av järnvägsbroar runtom i Sverige. 2017 utförde Hammerglass ett motsvarande projekt vid Roslags Näsby, ett projekt som föll väl ut och som inspirerat vid andra anläggningar.
– Tekniken har utvecklats som en följd av att regelverket för spårövergångar har skärpts. Drivkraften bakom skärpningen är att försvåra för både olyckor och självmord vid högspänningsledningarna. Där har Hammerglass tagit plats som en föregångare med sina lösningar för elskydd, säger Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig för Infrastruktur på Hammerglass AB.

Den 23 meter långa bron kommer att kläs in med 15 mm Hammerglass med motivtryck. Förutom bron klär Hammerglass även in den vidhängande trappuppgången. Själva stålramen till bron och trappan produceras av Ruukki och levereras till Göteborg uppdelad i två bitar. Precis som vid de flesta specialprojekt gör Hammerglass en inmätning först är ramen är klar. Detta för att försäkra sig om en perfekt passform även om ramen avviker från ritningen.

Brolyftet görs den 3 maj och efter två dagars efterföljande montage öppnas en säker och snyggt inklädd övergång för trafik.

Ulf Bergström, om varför kunderna väljer Hammerglass vid denna typ av projekt:
– I fall som detta så lämpar sig våra lösningar mycket väl för ändamålet, något vi nu har goda referenser på. Vi monterar ett material som inte går sönder och som inte brinner. En bonus är att skivorna kan utsmyckas och tryckas, något som kan gynna ett område både estetiskt och säkerhetsmässigt. Sen är en stor bidragande anledning vår förmåga att bidra i projekteringen från ruta ett. Ju mer specifika och avancerade lösningar kunden vill ha, desto mer gynnsamt blir det för Hammerglass då vi samarbetar med beställaren i hela fasen från projektering, via tillverkning till montage.

För frågor eller mer information, kontakta följande personer på Hammerglass AB:
Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig Infrastruktur: ulf.bergstrom@hammerglass.se, +46 706 90 89 50
Bengt Nilsson, VD: bengt.nilsson@hammerglass.se, +46 733 54 00 29


Infrastruktur 2019-02-27

Hammerglass gör livet lugnare i Burlöv

Hammerglass är en del av Trafikverkets jätteprojekt ”Fyra Spår”, där södra stambanan mellan Malmö och Lund fördubblar sin spårkapacitet. Redan 2018 började Hammerglass sitt bidrag till en bättre ljudmiljö genom monteringen av en okrossbar, högpresterande bullerskärm i Arlöv, på bron över Lommavägen.

”Fyra spår” och tågsträckan mellan Lund och Arlöv byggs i många delar under marknivå för att minska bullerstörningar för boende längs sträckan. Men på de platser där det är oundvikligt att tågen går i marknivå, exempelvis vid Burlöv och samhällets nya pendlarstation, behövs andra bullerdämpande åtgärder.  Hammerglass kommer med sina specialanpassade produkter och sin långa erfarenhet av bullerbekämpning längs räls och väg att se till att ljudet från järnvägen hålls på öronvänliga nivåer. Beställare och byggherre i projektet är Trafikverket och huvudentreprenör är konsortiet NCC/OHL.

Hammerglass kommer under den kommande perioden att bygga ytterligare fyra bullerskärmar som tillsammans är runt mäter runt 200 meter. Hela byggprocessen löper över tre år där den första etappen genomfördes under hösten 2018. En komplicerande faktor vid projektet är att det inte går att använda standardlösningar på grund av förbipasserande höghastighetståg.

Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig för Infrastruktur på Hammerglass AB kommenterar Hammerglass skräddarsydda lösning:
– I och med att vi måste dimensionera skärmarna utifrån att det passerar tågekipage som kör i 250 km/h kan vi inte göra en standardlösning. Konstruktionen måste anpassas för att hantera det tryck som skapas när tåget kommer i hög fart. I detta arbete underlättar det att arbeta med egna konstruktörer så att lösningen kan optimeras utifrån materialet. Trafikverket har valt oss på grund av våra goda referenser tillsammans med produkten som med sin hållbarhet ger en lång livslängd.
Bullerskärmarna som fästs in i Hammerglass egna stolpsystem kommer att vara upp till drygt fyra meter höga och förses med ett motivtryck som både minskar risken för inflygande fågel och som fungerar rent dekorativt.

Hela ordersumman på Hammerglass arbete i denna etapp ligger på cirka 5,2 miljoner kronor och med tanke på att ”Fyra spår” har många etapper kvar finns förhoppningen om att få leverera fler lösningar som bidrar till säkrare och lugnare närmiljöer runt järnvägen.
– Då hela ”Fyra spår” är ett jätteprojekt som beräknas vara i full drift 2024, hoppas vi att våra tjänster kommer till nytta längre fram. Det är en av våra största styrkor, att vi levererar hela projekt, från idé till slutbesiktning och därmed tar ansvar för både design och konstruktion, avslutar Ulf.

För frågor eller mer information, kontakta följande personer på Hammerglass AB:
Ulf Bergström, Affärsområdesansvarig Infrastruktur: ulf.bergstrom@hammerglass.se, +46 706 90 89 50
Bengt Nilsson, VD: bengt.nilsson@Hammerglass.se, +46 733 54 00 29

OM Hammerglass AB
Företaget startades 2006 med fokus på fastighetsbranschen och är ensamma om att erbjuda okrossbara isolerglas med full isolerglasgaranti till skolor, butiker, industrier med mera. I dag har Hammerglass ytterligar två divisioner. Infrastruktur har tagit fram egna lösningar för okrossbara bullerskärmar, busskurer, järnvägsstationer, broar och tunnlar. Automotive fokuserar på entreprenadmaskiner och utryckningsfordon. Bolaget omsätter drygt 80 miljoner och har 35 anställda. Ca 30% av omsättningen går på export, där de nordiska länderna, Tyskland och USA/Kanada är störst. Bolaget ägs av VD Bengt Nilsson, LMK Industri AB och av Roy Hansson.


Fastighet 2018-03-24

Rekordbeställning på skottsäkra glas

Hammerglass AB har landat bolagets genom tiderna största order, genom en beställning på 18 miljoner kronor i skottsäkra och explosionssäkra fönster och dörrar. Ordern ingår i affärsområde Fastighet och befäster Hammerglass ledande marknadsposition inom skyddsglasområdet.

– Tyvärr innebär de mycket stränga sekretesskraven att vi inte får gå ut med vare sig kund eller objekt, men jag kan bekräfta att installationen kommer att utföras under Q3 och Q4 i år, och att det gäller uppgradering av en fastighet i Sverige, säger Hammerglass affärsområdeschef, Torbjörn Timmermans.

– Vi har sedan länge erbjudit beskjutningshämmande lösningar som tack vare Hammerglass egenskaper är mycket tunnare och lättare än traditionella skottsäkra rutor. I och med att vi dessutom kan tillverka skottsäkra isolerglas, blir låg vikt och tunnare glaspaket extra betydelsefullt. Förutom att leverera kompletta fönster- och dörrsystem, kan vi även ansvara för allt från infästningslösningar till nyckelfärdigt montage. I samråd med kunden fastställer vi hotbild, gör en genomgående riskbedömning av objektet (Security Assessment) och presenterar slutligen en lösning.

– Fortfarande är det många som tror att det räcker att ha en skyddsfilm på insidan av rutan för att stå emot terrorangrepp. Tyvärr visar både erfarenhet och tester att inte ens klassade filmer hjälper i särskild hög grad. I 9 fall av 10 saknas dessutom möjlighet att förankra filmen i fönsterkarmen på ett korrekt sätt, vilket innebär att hela glaspaketet åker in i rummet vid ett kraftigt angrepp. Vi lever i en värld med ständigt ökande risk för terrorangrepp och allt fler inser vikten av att ha rätt typ av skydd om något skulle hända.

Bengt Nilsson, VD för Hammerglass AB i Förslöv, ser nu att det behövs ytterligare investeringar i både produktionsutrustning och personal för att klara den ökade efterfrågan.
– Vi ökade omsättningen med 80% från 2016 till 2017 och redan vid utgången av februari i år hade vi 2018 års budget hemma, säger Bengt Nilsson. Det är självklart oerhört glädjande, men vi har också under många år lagt grunden som möjliggjort denna marknadsnärvaro och volymökning. Ungefär 40% av omsättningen går på export och även om vi ökar i Sverige så ser vi framför allt att potentialen för våra produkter i utlandet växer. Förutom affärsområde Fastighet arbetar vi även inom affärsområdena Infrastruktur och Automotive. Även dessa visar bra tillväxt vilket gör att det kommer vara aktuellt med ytterligare anställningar under året, avslutar Bengt Nilsson.


"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
"Att färdas" heter Mårten Gröns vägg i Nobeltunneln. Kloten symboliserar kaos och olika sinnesstämningar.
Infrastruktur 2018-01-18

Ännu en Malmötunnel har smyckats för säkerhetens skull

Nobeltunneln badar i ljus numera, den är dessutom smyckad med konst av elever och lokala konstnärer. Allt för att cyklister och fotgängare ska känna sig säkrare.

På torsdagen invigdes den tidigare så dystra tunneln gemensamt av eleverna på Kastanjeskolan och Sofielundsskolan, politiker, tjänstemän och konstnärerna. Förra året utsågs Malmö till världens femte bästa cykelstad. För att man som cyklist lätt ska kunna ta sig runt i staden krävs gång- cykeltunnlar. I Malmö finns ett åttiotal. Dessa tunnlar är i varierat skick och för ungefär femton år sedan började gatukontoret titta på hur man kan göra tunnlarna säkrare och tryggare. Först och främst har det handlat om att klippa ner buskar och träd som skymmer sikt i anslutning till tunnlarna, att måla tak och väggar samt att ha belysning dygnet runt.

Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln
Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden var med och invigde Nobeltunneln

– Det här är första gången vi använder Hammerglass som både är okrossbart och kan tvättas av med vatten om någon klottrar, sa Hjalmar Falck, utvecklingssamordnare på gatukontoret innan han lämnade över invigningstalet till Andreas Schönström (S) ordförande i tekniska nämnden.

Nämnden har satsat fyra miljoner kronor på att förvandla Nobeltunneln vid Södervärn från ett ställe man undvek till att kanske bli en mötesplats.
– Ni ska känna er stolta och skryt gärna med vad ni har gjort, sa Andreas Schönström till de unga konstnärerna.

Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan
Vivianne Ye ritade sitt bidrag när hon gick i sexan på Sofielundsskolan

Trettonåriga Vivianne Ye från Sofielundsskolan är en av eleverna som illustrerat tunneln. Hon blev förvånad över att hennes verk blev så stort i tunneln.
– Vi jobbade med A4-papper, säger hon.

Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln
Mårten Grön har gjort den ena väggen i Nobeltunneln

Eleverna fick arbeta på temat rörelse. Ett tema som konstnären Mårten Grön bestämt. Hans verk "Att färdas" pryder den ena väggen, elevernas den andra.
– Kloten representerar både kaos och dem som färdas i tunneln, säger Mårten Grön.

De runda målningarna på den gröna vägen har olika uttryck – från ljust, glatt till mörkt och intensivt.
– I dag är jag definitivt den, säger han och pekar på det största och gladaste klotet på väggen. Men en annan dag känner jag mig som någon annan.

Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson
Den uppfräschade gångtunneln vid Dalaplan nyinvigdes i april 2013 av Illmar Reepalu, med på bilden finns designern Frida Axelsson

Drygt trettio tunnlar i Malmö har likt Nobeltunneln fått extra utsmyckningar. De flesta med olika typer av konstverk som målningar och några tunnlar har klätts med mosaik. Just mosaik finns i gångtunneln under Dalaplan. Tunneln utsågs 2012 – av Belysningsbranschen – till värst i Sverige med motiveringen: "En fruktansvärd tunnel, som en mardröm som aldrig tar slut. Den kan sätta skräck i den modigaste människan."
– Belysningen var jätteviktig där, säger Torbjörn Anderson, projektledare på gatukontoret.

Enligt Torbjörn Anderson jobbar gatukontoret även med att förbättra tryggheten i de gång- och cykeltunnlar som går under Munkhättegatan.
– Det är ingen som vill gå där kvällstid, säger han.

Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård
Zlatans leende pryder en gång- och cykeltunnel vid Rosengård

Malmös kanske mest kända leende hittar man i en gång- och cykeltunnel under järnvägen vid Rosengård. Här finns Zlatans mun i kakel på ena väggen. På andra sidan har elever gjort handavtryck och det finns symboler för vind, sol, luft och vatten. Konstverken invigdes i maj 2006.

Text: Maria Lovén, Lotta Satz, Peter Frennesson
Bild: Peter Frennesson, Fredrik Jalhed, Johan Pihlemark
Publicerad i Sydsvenskan/HD 2018-01-11>>