hammerglass busskur krossad 1300x400-8

Bara en upphandling ifrån ett mer hållbart samhälle...

Slösa inte skattemedel på trasiga busskurer! 

Landets kommuner lägger varje år enorma summor på vandaliserade busskurer. I den ekonomiska livscykeln för ett demolerat väderskydd ingår sanering av glaskross och graffiti, beställning av nytt glas och montering. En tidsödande och omständlig process som i många fall görs helt i onödan, eftersom kuren utsätts igen och igen. Det vore en sak om det inte fanns hållbara alternativ på marknaden – men det gör det!

Hammerglass är specialister på okrossbara glaslösningar och har tagit fram och testat en busskur som är den enda i sitt slag, inte bara delvis okrossbar – utan helt och hållet omöjlig att förstöra. Kuren är gjord i kraftigt varmgalvaniserat stål, till skillnad mot de flesta andra på marknaden som tillverkas i aluminiumprofiler. Den levereras med okrossbara paneler, 300 gånger starkare än glas, med ett specialdesignat infästningssystem som hindrar att panelerna sparkas ut. Skivorna brinner inte och deras nanobehandlade, glatta yta är sämsta tänkbara underlag för klotter.

Kuren börjar spara pengar så snart den kommit på plats. Pengar som kan läggas på annat.

Bakom vandaliseringen ligger ett psykosocialt problem som Hammerglass inte kan lösa, men vi kan angripa saken från andra hållet. Vi kan göra dådet verkningslöst. Alltså tråkigt. Om kuren inte går sönder så är chansen stor att försöken upphör, ingen buse riskerar att känna sig bortgjord.

I det här fallet är vi bara en upphandling ifrån att bidra till ett mer hållbart samhälle – låt oss göra det tillsammans.

Ett urval av vandaliserade busskurer

Fakta 2019:

  • Göteborgs randkommuner betalade räkningar på sammanlagt 1,4 miljoner kronor.
    Hallandstrafikens nota landade på 800 000 kr.
  • I Södertälje gick 2 miljoner kronor till spillo.
  • Skånetrafiken hamnade back med att laga sina väderskydd eftersom lagret av nya rutor tog slut.
  • I Östersunds kommun tog man beslutet att inte laga trasiga kurer alls under en period, eftersom det inte kändes lönt.
  • Det mest hårresande exemplet kommer från Sala kommun, där 21 busskurer slogs sönder under samma helg i oktober.

Kostnaden för att byta EN ENDA krossad ruta ligger kring 1 400 kr.

Fler nyheter