En vanlig syn eller ett minne blott? Skillnaden är stor mellan trafikoperatörerna när det gäller att förebygga vandalism.
En vanlig syn eller ett minne blott? Skillnaden är stor mellan trafikoperatörerna när det gäller att förebygga vandalism.

Okrossbart glas i busskurer sparar 100.000 kronor i månaden

2017-05-03

För Andreas Mehlqvist är krossat glas vardagsmat. Han är hållplatschef för SL:s bussoperatör Nobina i Stockholm, och är ansvarig för över 4000 hållplatser. Han har även varit projektledare för ett pilotprojekt som innefattar byte till okrossbara Hammerglass i ett 20-tal busskurer inom Nobinas Södertörn-område.
– Vi valde de kurer som var mest utsatta och som vi bytte glas i var och varannan vecka. Sedan installationen i september har vi inte behövt byta ett enda glas! Vi räknar med att ha sparat över 100 000 kr i månaden enbart på dessa 20 kurer – ofattbara siffror egentligen.

Hammerglass är en specialbelagd polykarbonat – 300 gånger starkare än glas. Trots att bolaget bakom produkten, Hammerglass AB, har tagit fram specialinfästningar för busskurer så har man haft problem med att få ut produkten på marknaden.
– När stora företag köper in härdade glasrutor till busskurer är priset oerhört lågt. Inköparna lyder under LOU och har i uppdrag att köpa till lägsta möjliga pris – det är så de håller sin budget. Att rutorna sedan går sönder och måste bytas, hör till driftsbudgeten och det är ju en helt annan avdelning, säger Ulf Bergström, ansvarig för affärsområde Hammerglass Infrastruktur.

– Våra rutor är nästan dubbelt så dyra som härdat glas, så vi kommer inte långt i en upphandling. Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll. Vi har försökt med de flesta stora länstrafikbolag, men svaret är det samma, vi är för dyra, menar han vidare. Som skattebetalare blir man ju trött när de inte lyckas tänka utanför boxen. Det finns ingen koordinering mellan inköp och drift, annars hade det suttit okrossbara glas i alla utsatta kurer. Efter att SL godkände oss som alternativ leverantör är vi nu oerhört glada över det initiativ som Nobina tagit, och hoppas att flera operatörer följer efter.

Andreas Mehlqvist på Nobina var också skeptisk till en början.
–  Vi var rädda för att rutorna skulle bli nedklottrade eller sparkas ut, men med solida infästningar från Hammerglass sitter rutorna kvar och även om det skulle klottras så är det lätt att torka bort på den blanka ytan, säger han. Vi hade också för oss att Hammerglass kunde brinna, men så är tydligen inte fallet. Det är akrylplast som brinner, Hammerglass brinner inte.

Andreas Mehlqvist berättar vidare att Nobina kommer se till att fler busskurer utrustas med Hammerglass.
– Det är betydligt trevligare för personalen att torka bort graffiti än att trampa runt i krossat glas med tunga rutor. Förutom arbetsmiljö och ekonomi så är det ju en tredje viktig faktor som är minst lika viktig, nämligen att våra kunder kan vänta på bussen i hela och rena väderskydd, säger Andreas Mehlqvist som tror fler aktörer kommer följa efter Nobinas initiativ att skydd busskurerna.
–  Så vi är mycket nöjda och bjuder gärna in andra operatörer på studiebesök, kommenterar han avslutningsvis.

Mer