Värmereducerande rutor

De flesta nya maskiner har klimatanläggning, men klimatanläggningar drar mycket diesel och även om kylan är på max så blir det rejält varmt på den del av kroppen som träffas av solens strålar. Med Hammerglass IR blir klimatet i hytten behagligare och dieselkostnaden kan reduceras avsevärt. Omkring hälften av alla levererade Hammerglass-rutor till fordon är av IR-typ. IR-glasen har samma prestanda som vanliga Hammerglass när det gäller hållfasthet, kemikalieresistens och reptålighet. Hammerglass IR i tjockleken 12 mm är RABS-klassificerad.

Halverad solvärme med IR-rutor

Hammerglass IR (Infra Red) tar bort 45-55% av den inkommande solstrålningen. Rutorna levereras i gröntonad eller gråtonad Hammerglass IR. Den svaga toningen ska dock inte förväxlas med vanliga tonade bilrutor. När IR-rutorna tillverkas tillsätts ett ämne som absorberar solens infraröda strålar (värmestrålningen) utan att ljusinsläppet reduceras nämnvärt (ca 10%). Effekten känns tydligt om man testar strålningsvärmen med en IR-lampa (grislampa). Där en vanlig ruta har full genomstrålning, är dämpningen oerhört effektiv i IR-rutorna.

Sänkta dieselkostnader

Pentti Lappalainen driver en stor torvtäkt utanför Vasa i Finland. Sommaren 2012 gjorde han ett experiment: På den ena av två identiska Åkerman E-serie grävmaskiner, monterades Hammerglass IR-glas i samtliga rutor i hytten. Maskinerna hade samma arbetsuppgifter i torvtäkten, och kördes ungefär samma antal timmar. Grävaren med IR-glas hade 1.100 € (10.000 kr) lägre bränsleförbrukning än den med vanligt glas! En högst ovetenskaplig studie, men den visar på stora besparingsmöjligheter kring hyttens kylsystem.